onsdag 4. februar 2015

En kveldstur på Høgjæren med Fru Luna som hodelykt

Det er ikke så ofte de daglige turene som jo går av stabelen uke etter uke, måned etter måned gjennom hele året resulterer i innlegg her på bloggen. Tiden vil vise om det blir mer av det i fremtiden. Uansett, kveldsturen i går blir et av unntakene siden den var noe over gjennomsnittet fin til en kveldstur midt i uka å være. Jeg visste at fullmånen ville dukke opp i øst utpå ettermiddagen så jeg trødde i skoene og strøk opp til Høgjæren hvor det uansett er ganske lenge siden jeg har tråkket. Kort oppsummert ble det en flott kveldstur hvor pulsen dalte et par hakk. Akkurat passe mange minus, klarvær, fullmåne og nok snø til at den hjelper månen med kveldslyset, ja da kan det ikke gå særlig feil. Ved en tilfeldighet ble jeg også klar over at planeten Jupiter skulle være følgesvenn til Fru Luna gjennom kvelden og natten. Sikkert kjekt med selskap der oppe (det er den du kan se til venstre for månen på bildene nedenfor).

Nå er ikke jeg noen spesialist på foto, men jeg må nok si at jeg tidvis savner speilrefleksen. Denne turen var en av de gangene jeg kjente jeg godt kunne hatt et annet kamera i hendene. Jeg skal dog krype til korset og fiske frem manualen til nåværende kamera for å være sikker på at ikke det er jeg som har "oversett" noe av det jeg savner med kameraet jeg har i dag. Inntil videre forblir jeg i tenkeboksen hvor jeg må avklare hvorvidt jeg skal gå til anskaffelse av et speilreflekskamera eller ikke.

Nedenfor følger et knippe bilder fra turen.



























9 kommentarer:

  1. Bildene dine er veldig fine uansett. Med eller uten speilrefleks. Men kan love deg at fotografering blir enda gøyere med et speilrefleks, selv om det er mye teori å sette seg inn i. Jeg tar fortsatt mange bilder med auto innstillinger:) Ikke bra:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren Anders. "problemet" er at jeg hadde speilrefleks mellom fingrene i ca 10 år frem til for 3-4 år siden så jeg vet hva jeg savner kan du si, og det er ihvertfall ikke bra!:) auto må til fra tid til annen, men manuell gjør hele fotograferingen mer interessant:)

      Skal, skal ikke....

      Slett
  2. Gode timer under måneskinn må jeg si. Utrolig vakre bilder iallefall som sier sitt.

    Jill:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren.
      Det var definitivt vel anvendte timer:)

      Slett
  3. Flotte bilder. Jeg er ikke flink nok til å ta slike kveldsturer litt opp i høyden. Kveldstur med solnedgang og mørketur er fantastiske. Spesielt med månen oppe. Inspirerende bilder...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar Helge.
      Med dårlig vær blir det ofte de daglige turene og rundene på ettermiddagen/kvelden på denne årstiden. Men når det er slike dager som det var her er det nesten for galt å ikke komme seg på en litt mer "ordentlig" kveldstur.

      Du får sikte deg inn på tur ved neste fullmåne!;)

      Slett
  4. Hei Sven!

    Svinger innom og sender en liten hilsen. Flotte bilder av flotte turer =)
    Håper det står bare til :)

    Hilsen minste frøken Honnemyr

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann og takk for sist!

      Takk for hilsenen det var hyggelig:). Her er alt bra, og håper det står bra til der også!

      Du får hilse største frøkenen da:)

      SR

      Slett