fredag 2. januar 2015

Nyttårstur (29 des - 01 jan)


Jeg hadde lenge gledet meg til en det som skulle være omtrent en ukestur i romjulen og til over nyttår. Ribba gikk derfor ned på høykant og julepapiret ble revet av pakkenelikkene før jeg satte meg i bilen videre sørover. Jeg skulle ikke komme særlig langt. Lampene i dashbordet begynte plutselig å blinke slik jeg bare har sett hos Reodor Felgen bak spakene i Il Tempo Gigante. En lang historie kort blir noe slikt som: motorhavari, Viking redningsbil, hjemme på morgenkvisten, problemer med å få bilen på verksted grunnet helligdager og forsinket avreise til turen. Det kunne bare bli fra mandag til torsdag med lånt bil.

Så med slike kjepper i hjulene hvisket ikke bare trærne på undertegnede, de var like utålmodige som meg. Det var trærne like nord øst for Kyrkjebygda i Nissedal kommune og i Telemark fylke som hoiet og bar seg. Og jeg? Jo jeg kom humpende oppover riksveiene i en rød Yaris og satte ikke i marsj før mørket hadde lagt seg.

Når Yarisen var parkert, med truger på beina og sekken på skuldrene ja da var det plutselig ikke så verst å være akkurat meg lengre allikevel. Jeg og Lopi trasket innover med måneskinn som lyste opp snøen blant skjørtegranene. Det eneste som så ut til å være i bevegelse i tillegg til oss var et og annet stjerneskudd. Vi skulle gå i omtrent et par timer før leirplassen ble bestemt. Den skulle vise seg å vare hele turen.

Akkurat kommet opp på kollen hvor leirplassen etableres
Bålet er tidlig i gang under månen
Etter at vi kommer frem blir det til å få opp tarpen før vedsankingen starter. Akkurat vedsankingen skulle vise seg å bli en enkel affære for det var knallgod ved veldig lett tilgjengelig. Slikt gjør det litt ekstra enkelt på tur. Vi snuser litt på bålrøyken og finner posen en gang før midnatt.

Utsikt fra soveposen
Vi våkner opp til overskyet vær og med lite planer. Det blir sanket ved, fyrt bål, drukket kaffe og lekt i snøen. Slik vi pleier å gjøre det når vi er på tur. Jeg hadde i tillegg med meg boka om Hjalmar Dale som ble utgitt i høst. Min julepresang til meg selv. Denne ble også lest når vi hadde tid mellom alle de andre gjøremålene. Interessant lesning ved bålet, og spesielt artig etter å ha lest Pelsjegerliv av Helge Ingstad på mang en tur tidligere.

Vi skuer etter sola i øst
Snøsmelting til morrakaffen
Og vips var den klar
Fin ramme for en slik bok
Veden varmer like mange ganger som den alltid har gjort
Så våkner vi opp til siste dagen i året som gikk. For vår del ble det altså i heiene her i Telemark vi skulle befinne oss. I dag blir det å spenne på trugene og ta seg en tur i området. Ikke for tidlig naturligvis. Vi legger inn tid til litt ekstra kos i dag før vi spankulerer avgårde. Vi trekker mot vest for å få en titt av selve "dalen i Nissedal".

Atter en morgen gryr
Kalasfrokost på siste dagen i året
Vi trasker vestover, men holder oss langs land på vannene
Fjellene på andre siden av dalen
En liten rast i sola
På vei tilbake, leiren er et sted ved vannet midt i bildet
Vi er tilbake fra utflukten omtrent når det begynner å mørkne, igjen blir det å fyre bål og gjøre klar til vår lille feiring. Den skal foregå i stillhet, hvor vi tenker litt på turåret som gikk og litt på det vi nå står foran. Mest skal vi allikevel ta oss tid til å være takknemlige for at vi har mulighet til å bedrive det friluftslivet vi setter så høyt. Det er fort gjort å ta det som en selvfølge, men det er det altså ikke.

Til nyttårsmiddag unner vi oss pæreskinke til forrett, mens det er Norsk Turmat som står for hovedrett og dessert. Akkurat den sjokoladedesserten var slett ikke så dum å avslutte med, og skeia ble i så måte slikket gullende ren. Siden middagen gikk av stabelen presis klokken 1900, hadde vi vårt eget lille fyrverkeri klokken 2000 før vi igjen fant posen omkring klokken 2200. Harde bud med andre ord.

Hovedrett og dessert

Nyttårsmiddag fra Norsk Turmat
Vårt eget lille "fyrverkeri"
Tid til ettertanke
Første dagen i 2015 blir brukt til å svette seg tilbake til bilen på truger gjennom tung snø.

Det gjenstår egentlig bare å ønske et riktig godt nytt turår, så......

Godt nytt turår!

På vei hjem


12 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina bilder från turen!! och Gott nytt år till dej med :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, og riktig godt nyttår:)

      Slett
  2. Ser ut til å ha vært en finfin tur likevel, tross biltrøbbel! Flott natur du har formidlet! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Bjarne, og det ble en riktig fin nyttårstur!::)

      Slett
  3. Såg virkelig ut som en flott tur. For en perfekt måte å avslutte året og starte det nye på. Flotte bilder! Gleder meg til nytt turår:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takke for det Silje Elin. Jeg kan ikke annet enn å være enig i at det var en bra måte å både avslutte året som gikk og starte et nytt.
      Et riktig godt nytt turår!:)

      Slett
  4. Ser ut til å ha vært en flott tur i nydelig natur. Flotte bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Lars Jøran. Det var en riktig fin tur i et veldig flott område!

      Slett
  5. Herlig! Kjenner det er på høy tid med en bålnatt! :)

    Godt nyttår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da ønsker jeg deg bare riktig god tur da Kjell Gunnar!:)

      Kos deg med bålet og riktig godt nyttår!

      Slett
  6. Så ut som en virkelig fin tur med både finevær og bålkjele. Man kan vel ikke få det så mye bedre da:)

    Fint tur år videre inn i 2015!

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det. Turen var riktig fin selv om den ble noe kortere enn tiltenkt.

      Ha en flott turår der i gården også!:)

      Slett