søndag 23. november 2014

Mikro, makro eller mikro-makro?

Med mikro mener jeg mikro sett i lys av det som gjerne omtales som "mikroekspedisjon", "mikroeventyr", "små turer er også store" osv. Dette er ord og begreper som har blitt populære den senere tid og hvor det naturligvis fokuseres på de, tja, hva skal man kalle det, kortreiste opplevelsene kanskje?

Makro, eller makrofotografering, er kanskje kjent for flere. Det er mange som har omfavnet makrofotografering, og ikke sjeldent kan du se makrofotografier av blomster eller små insekter. Insektene fortoner seg plutselig som monstre med et djevelsk kjeveparti og antenner som ser ut til å fange opp signaler som strekker seg langt lengre enn det tradisjonelle FM nettet. Jeg skal ikke gå i detalj på hva som gjelder for et makrofotografi, men nærbilde er i utgangspunktet noe annet selv om mange ikke skiller nevneverdig på dette. Oppsummert på en meget forenklet måte: Makrofotografering er en form for detaljfoto hvor "de små tingene" blir store.

Som regel blir det i helgene lengre turer enn hva jeg rekker i ukedagene. Således var det ikke særlig overraskende at det ble noen timer i fjellstøvlene i går. Det var faktisk helt etter planen. Det som ikke var helt etter planen var at jeg på vei ut døren plutselig tenkte både på mikro og makro. Hva er vel da mer naturlig enn å kombinere mikro med makro?  Kameraet ble tatt med i forbifarten og vi skulle på mikro-makro!

Litt av resultatet:















Mikro-makro turen var artig. Den var artig helt til jeg øverst i høyre hjørne av kameraet kunne se at batteriet var i ferd med si takk for turen litt tidligere enn hva jeg hadde sett for meg. Det er nå engang slik at et batteri har en velutviklet vilje, og om det sier takk for i dag, ja da er det takk for i dag. Så også denne gang. Mikro-makro turen ble derfor avviklet med trykk på mikro.

Begrepet mikro-makro er dermed tatt i bruk, og jeg skal prøve å få til en oppfølger eller to.


9 kommentarer:

  1. Kan ofte være spennende å krype ned i mosen med makroobjektivet påmontert. Helt nye perspektiver åpenbarer seg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart Bjarne. En øvelse man med fordel kan gjøre litt oftere.

      Slett
  2. Det bilde nr 3 ble min favoritt! Snase mikro makro:))

    Fin søndag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk Jill. Mikro-makro har blitt en ny "gren":)

      Slett
  3. Mikro-makro syns eg er et supert begrep :-) liker å studere dei små ting i naturen fra før av, og må sei eg virkelig liker fargene i bilde nr4, og at mikro nesten ser ut som en stor skog!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar "moroglillemann". Om man tar seg tiden til å kikke litt ekstra godt etter er det mye fint man ellers ville strenet forbi. Spørs om ikke mikro-makro har kommet for å bli:)

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett