søndag 14. september 2014

Kvitladalen 13-14 september

Det var på tide å få teltet på ryggen igjen, men vi kom oss ikke avgårde før lørdags ettermiddag. Ikke lange tidentil tur, men bedre enn ingenting. Jeg hadde vaklet til og fra hvor vi skulle legge turen, men Kvitladalen ble destinasjonen denne gangen. Vi dundret opp Ørsdalen og parkerte ved Bjordal. Med lett sekk og krutt i beina var det ingen tid å miste. Vi la i vei, og gikk feil etter kun kort tid. Jeg skjønte vi hadde dratt opp lia fremfor å følge stien lengre nede i dalsiden. Kunne umulig by på problemer det vel. Var bare å trekke langs høyden for så å slippe seg ned igjen. Vel, etter nok krumpspring og svette blant lyng og småbjørk i brattsiden pustet jeg ut i to minutter for så å vende snuten tilbake slik at vi kom på stien igjen. Fornuftig med tanke på tidsbruk var konklusjonen.

Om vi ikke hadde dårlig tid tikket ihvertfall minuttene fort nå. Mørket kommer merkbart fortere enn hva som var tilfellet for bare et par uker siden. Svetten siler der vi passerer Brattebø og Kvitlen. Ved Brattebø tok vi til høyre og fulgte dalen som strekker seg opp til Støle. Støle er utenfor rekkevidde denne gangen, men kanskje ved en senere anledning. Dalen er ihvertfall såpass innbydende at det frister å komme tilbake når vi også har noe bedre tid. På vei oppover ryker skolissa, men lar seg "spleise" uten problemer. Ikke et bilde blir tatt på vei oppover, men teltet blir reist rett over 2000. Det er nesten så hodelykta blir montert umiddelbart, og en liten time senere er vi allerede i posen.

God morgen
Vi sløver til langt ut på ettermiddagen, men ser frem til "morgenkaffen" like forbasket. Morgenkaffen var å finne i hele sekken. Altså, kaffepulveret var å finne i hele sekken. Redde det som reddes kunne, og vips ble det et par kopper kaffe allikevel. Så var det tid for frokost. Vannet ble varmet og lynlåsposen med tørrfor fylt opp. Plastbestikket fant veien i posen og ble med på en iherdig røring. Knekk! Plastbestikket ble med et mye kortere, og større deler av frokosten enn hva som var planlagt kamuflerte hånden på vei opp av posen.

Vi blir liggende å myse i lyngen i et fantastisk høstvær. Jeg leser stille i boken, og Lopi driver med høytlesning. Han har tydligvis mest lyst til å få pikk pakket i sekken og begynne å gå.

Midt i dalen retning sørvest
 
Retning nordøst
Perler på mang en snor
Etter å ha pakket sammen tar vi samme vei tilbake. I det vi passerer Brattebø igjen er det på mange måter som å skru tiden tilbake. Det er spor av gammel seterdrift. Det må ha vært litt av en tid her inne i dalen på den tiden.
Brattebø
Noen som er savnet?
Fra Brattebø er det bare etappen ned mot Bjordal som gjenstår. En kort tur er over, men kanskje vil jeg være tilbake her en gang med litt bedre tid.
Takk for enda en tur gutt!

6 kommentarer:

  1. Den tida vi er inne i nå er vanvittig fin i fjellet, spesielt med det været som nå har lagt seg over landsdelen vår. Tur igjen til helga selvsagt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så sant som det er sagt, men det ser dårlig ut med tur for mitt vedkommende desverre....

      Slett
  2. Så kjekt og lese om turene jeg selv har gått. Enig med deg at dalen videre frister for nye turer i området. Jeg vurderte det da jeg var inne i Kvitlen, slo det fort fra meg igjen, viktig å bare nyte å være på tur å ikke stresse med alle steder en skulle vært. Jeg pakker sekken for ny tur til helgen, hater å pakke så blir fort fjasing med andre ting :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja denne gangen var det ikke tid til å traske videre, men det var var langt bedre enn ingenting! Kanskje ved en senere anledning. Hvor går ferden til helgen da? Jeg har desverre ikke anledning til å komme meg ut i helgen.. God tur om ikke annet!:)

      Slett
    2. I helgen skal jeg til Vassdalseggen og ligger under åpen himmel for første gang. Gleder meg vilt :) Prøver å nytte de siste flotte høstdagene før mørkna kommer for fult. Kjedelig du ikke får kommet deg ut på tur. Noen ganger må vi gjøre andre ting uheldigvis :) Har ennå ikke truffet på deg på de lokale turene rundt forbi :)
      Ha en fantastisk fin helg!

      Slett
    3. Da skal du til et flott område.Jeg hadde ei natt ved Vassdalstjønn i sommer på vei sørover. Disse høstdagene har jo vært fantastiske! Du skal ikke se bort ifra at veiene krysses en vakker dag:) God tur!

      Slett