lørdag 5. juli 2014

Kartkos før årets ferietur

Årets sommerferie nærmer seg med stormskritt. Det er under en måned igjen. Startskuddet vil gå en gang mellom 2 og 4 august. Det er lenge siden jeg begynte å vurdere hvor ferden skulle gå. Det er mange muligheter og områder som lokker i hele landet. Nord Trøndelag, Nordland eller Finmark var lenge på blokka, men i løpet av den siste tiden har alle disse områdene blitt forkastet for denne gang. Som jeg tidligere har nevnt så har både knær og akilles hanglet og skranglet. Knærne har heldigvis holdt seg ganske så bra det siste halvåret, men når de endelig ble bedre ble jammen med høyre akilles vanskelig å ha med å gjøre. Jeg tror jeg må ta enkelte grep for fremtiden. Men det er fremtiden.

Uansett, grunnet knær og akilles ble som nevnt de opprinnelig tenkte områdene forkastet. Jeg valge en løsning som ligger langt nærmere geografisk, har gode fiskemuligheter og hvor det er mulig å justere stoppested i takt med status på skavankene.

Rakkaren har oppgradert seg selv til kartleser
Startstedet blir Haukeliseter. Hvor jeg ender turen er uvisst. Jeg kommer til å være på loffen omkring 3 uker så sant ikke de allerede nevnte problemene skulle bli for plagsomme. Dersom bena fungerer optimalt setter jeg kursen mot Iveland, Vennesla eller Kristiansand. Først nedover Setesdal Vesthei før jeg eventuelt krysser dalen og riskvei 9 ved Evje før siste del av ferden vil gå gjennom skogen mot kysten.

I området Haukeliseter hvor jeg vil starte 
Dersom bena ikke skulle fungere kommer jeg til å holde meg i fjellområdet mellom Haukeliseter og Suleskarvegen. Hvordan turen forløper er dermed i stor grad overlatt til bena å avgjøre. Jeg er uansett trygg på at det vil bli en bra tur, og før den tid vil det nok bli et par helgeturer slik det ser ut nå.

Nå går vel resten av kvelden med på å binde fluer, samt kikke på innholdet som skal være i sekken. Jeg har en utfordring all den tid Lopi fremdeles ikke bærer kløv...

4 kommentarer:

  1. Det er alltid spennende å ta turene på kartet i planleggingsfasen. Håper du får fine fiskefangster og gode naturopplevelser! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Bjarne og kos deg videre på tur i nord.

      Slett
  2. Høres utrolig spennende ut og håper virkelig alle kroppsdelene holder! Et godt råd kan jo bære å ta med knestøtte( slik som volleyball spillere ) bruker bare av det helt tynne. Gir iallefall massevis i god støtte! Dem har det samme for akkl.

    Gleder meg alt til å få se bilder og høre historikken fra turen!!
    Iallefall kjekt å lese kart!! :)) Fin kveld med fluer, kart og Lopi:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for råd Jill! Jeg burde kanskje kikket litt på de sakene du nevner. Kanskje det blir å sjekke litt i uka som kommer.

      En form for tur blir det okke som:)

      Slett