søndag 6. juli 2014

En snartur med fluestanga

De siste par ukene har det vært en stabil vind som har skapt utfordringer for fluefisket. Fluestanga har derfor samlet støv den siste tiden. I dag så jeg at dersom værmeldingen fikk rett ville det være omtrentlig to timer hvor vinden skulle være beskjeden før den igjen skulle tilta. Utrygt for regn, men pytt pytt.

Fremme ved vannet så var det stille. Vinden var stille, insektlivet var stille, vakaktiviteten var stille. Kort fortalt stille altså. Ja foruten en svært så tallrik og ivirg knott vel og merke. Etter ti minutter med speiding etter vak så fikk jeg øye på noen ringer. Deretter flere ringer. Flere tusen ringer. Dette var altså ikke vakringer, men regnet. Regnet tiltok og jeg sto der med capsen tredd ned over hodet, hendene i lommene og pattet på en snus. Slik ble jeg vel stående i en times tid. Støvet som eventuelt hadde kledd fluestanga forsvant i det minste. Om bare regnet nå kunne gi seg før den varslede vinden igjen skulle komme da følte jeg meg rimelig sikker på at det skulle bli vakringer next!

Det manglet forsåvidt ikke ringer
Slik ble jeg stående en times tid
Etter fargen på dråpen å dømme er det mulig å tolke det dithen at capsen burde påspanderes en vask
Regnet ga seg, og det var det jammen med en fisk som vaket på kastehold også. Nettopp, helt i henhold til planen. Griffiths Gnat som var våpenet ble raskt servert ved vaket. Like raskt tok ørreten våpenet og like raskt slapp den. Så kom vinden like raskt, før jeg like raskt pakket sammen. Når regnet først ga seg gikk det i det hele tatt raskt!

Noe tovinget mygg ble obeservert, et par døgnfluer (Caenis Horaria), et par vårfluer, endel møll og masse knott.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar