fredag 20. juni 2014

Ny sekk i hus (Osprey Xenith 88)

Jeg har de siste årene brukt to sekker. Storsekken Norønna Recon Pack på 125 liter er den som har vært desidert mest brukt. I tillegg har jeg etter tiden i forsvaret en såkalt "stridssekk" som rommer 45 liter. Ettersom tiden har gått har jeg kjent litt på et par knær som har begynt å trøble så smått. Det har i sin tur ført til at jeg har begynt å revurdere både pakking av sekk og utstyret i seg selv.

Storsekken på 125 liter er jeg egentlig veldig glad i, men den har en egenvekt på 4,7 kg. Siden jeg har ambisjoner om lettere bør i fremtiden har jeg som nevnt begynt å pakke annerledes. I vår ga jeg meg selv en utfordring. Pakk sekken for 6 dager. Ikke storsekken, men "stridssekken". Det gikk med et nødskrik, men tarpen måtte festes på utsiden av sekken( jeg foretrekker å ha alt annet enn liggeunderlag og eventuelt fiskestang i sekken). Hundemat var også inkludert i denne pakningen.

Storsekken klar for en tidligere tur. Ikke mye tanke for vekt.
"stridssekken" på tur. Her pakket for 6 dager.
Med den nye sekken håper jeg å kunne pakke for 14 dagers turer. Det er enkelte løsninger ved den jeg er litt skeptisk til, men jeg håper tiden vil gjøre skepsisen til skamme. Det er en relativt ny sekk så det er ikke veldig mye informasjon og brukererfaring å finne om den på nettet. Jeg er derfor spent på hvilke erfaringer jeg kommer til å gjøre. Kanskje vil jeg også modifisere den litt, men det vil tiden vise. Med sine 2,38 kg i egenvekt er det i praksis halvparten av egenvekten til dagens storsekk. For ordens skyld, jeg har ikke blitt noen fanatisk gramjeger, men jeg har kommet til at totalvekten bør reduserers for fremtiden, og med over 2,3 kg spart bare på sekken er det i så måte en god investering, og en enkel måte å kutte vekt på. Nå gjenstår det bare å se om den duger. Jeg har lyst til å stryke til fjells i morgen, men grunnet en vond akilles tror jeg at jeg skal være fornuftig å bli hjemme for å la den hvile. En ubrukelig akilles vil jeg helst ikke tenke på hva eventuelt betyr for turplanene i sommer.

Ny sekk.

9 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny sekk da:))) Alltid kjekt med noe nytt tur utstyr!
    Gleder meg til å lese om turplanene dine så håper jeg både knær og akilles spiller på lag!

    Du har ikke tenkt på at Lopi kan bære en liten kløv da , selv om du påstår at du ikke er noen "gramjeger" så får jo du spart litt der likevel:)) Nansen begynte å bære tom kløv da han var mellom 1-2 år.

    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett
  2. Takk takk. Joda er kjekt det, men jeg er ingen utstyrsfantast. Litt uskiftninger om dagen foregår det allikevel:)

    Kløv er i aller høyeste grad aktuelt. Mål av han var også tatt, men tror det ble noe feil med bestillingen. Det skal derfor sendes en ny bestilling. Jeg får uansett ikke bruk for den i sommer da jeg kommer til å bruke lang tid med vektøkningen. Det skal bli fint når han bærer sin egen mat i det minste:)

    Hvilken kløv har du til Nansen og hvilke erfaringer har du gjort deg? Jeg havner nok på seleverksted...

    En fin kveld i stua!

    SvarSlett
  3. Den kløven jeg har er gammel da første samojeden jeg hadde fikk den ( den døde bare ca 1, 5 gammel ) så jeg husker ikke hvor jeg kjøpte den. Men det er en skikkelig dårlig kløv og egentlig liten til Nansen som er veldig stor for samojed å være. Jeg skal også bestille på seleverksted slik den blir passelig. Veldig flotte kløver der!

    Tror både Lopi og Nansen har det naturlig i seg å bære kløv, ligger nok genuint i rasen. Nansen blir fryktelig stolt når an bærer kløv. Utenom de gangene han må bære litt ved å ser litt surt på meg:))) hehe!

    Kun på teltturene våre han bærer kløv ellers så er det jeg som er pakkeselet!! En hund som har godt arbeid å gå til er som regel en lykkelig hund og kløv er absolutt noe en hund som oftes er stolt over å gå med.

    Innkjøringsfasen vår ble noe kort da Nansen så ut som han rett storkoste seg med den på ryggen og det vanket endel gobiter! Men han bærer aldri veldig tungt på lange turer. Da er det pakkeselet som tar trøkken:))

    :)

    SvarSlett
  4. Ja det har du nok helt rett i. At de fleste vil like å jobbe med å bære kløv altså. Det med å være pakkesel kjenner jeg også altfor godt til så det skal etterhvert bli andre boller. Han vet bare ikke hva som er i vente enda:)

    Høres ut som han er en smule bortskjemt han Nansen også som rynker på nesen over litt ved!;)

    Med en så stor hund som Nansen har du jo masse potensiale i kløv! Hvorfor ikke utnytte potensialet med å la han trene med kløven også utover teltturene?

    SvarSlett
  5. Ja det kan du saktens si siden han liker kløven så godt. Jeg har vel bare vært litt lat på å gjøre det, men har også vært litt bekymret for hoftene til Nansen da han ser ut som har litt stiv hoftegang når han bærer tungt. Eller går veldig lange turer. Siden jeg har jobbet med "kropp" så har jeg liksom (tror jeg:) trent han "kløktig" opp så godt som kunnskapen har rukket iallefall. Men må nok den lange veien til dyrelegen og ta bilder i løpet av høsten bare for å være sikker.

    Ja må nok bare skjerpe meg litt og først investere i en skikkelig kløv!

    Grått og vått på øya idag men tur blir det likevel;)

    Fin tursøndag til dere:))

    SvarSlett
  6. Jeg regner med dere har hatt en flott tursøndag! Her har det vært mindre aktivitet enn vanlig...Trasige greier!

    Å påberope med noe særlig kunnskap om kropp kommer jeg nok aldri til å gjøre. Det er vel derfor det går som det går også! Jeg har i allefall bestemt meg for å ta det veldig forsiktig i innkjøringsfasen med minsten.

    Vi får håpe at alt står bra til med hoftene til Nansen og at resultatet av det kjedelige besøket er oppløftende! Hvor gammel har karen rukekt å blitt egentlig?

    SvarSlett
  7. Hei, er på samme "stadium" som du beskriver. Har skiftet ut min Bergans Alpinist, og må ha noe lett & romslig, og er litt på gram-jakt. Må begynne å pakke "med vett" når beina er blitt 70 år, og begge meniskene frisert for noen år siden. Er du fornøyd med sekken ? Sitter å vurderer samme.
    Hilsen Bjørn Erik

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Bjørn Erik

      Først og fremst må jeg si at erfaringene jeg har gjort så langt er basert på en 20 dagers tur og en håndfull helgeturer. Dette er i mine øyner litt lite for å kunne gi en fullgod "erfaringsrapport", men jeg skal forsøke å gi en kort oppsummering av bruken så langt.

      Som jeg nevnte når jeg skrev dette innlegget var det et par ting jeg var skeptisk til. En av disse tingene var klipsene da jeg syntes disse virket noe spinkle. Dette skulle vise seg å også være tilfelle. På den nevnte 20 dagers turen knakk den ene klipsen som går fra skulderstroppen og til topplokket på sekken. Det skal nevnes at jeg nok strammet relativt godt til, men ikke mer enn at jeg mener en sekk skal tåle såpass.

      Jeg foretrekker å kunne feste liggeunderlaget slik at man kan legge det på langs på fremsiden av sekken. Slike festemuligheter er det ikke så om jeg ikke modifiserer den må underlaget festes slik at det blir værende på tvers nederst på sekken. Dette er riktignok bare en smakssak. En annen ting jeg ikke er så begeistret for er at "lokket" som deler det nederste rommet på sekken fra hovedrommet ikke har glidelås. Da jeg gikk ordentlig på snørra og havnet rett i fjellet gikk det hull på siden av sekken. Dette var en bra smell og sekken tok for så og si hele fallet. At det ble hull ved denne anledningen vil jeg ikke klandre sekken for, men det er klart at den tåler nok ikke like mye juling som feks recon packèn min (noe jeg heller ikke forventer).

      Så over til det positive. Jeg synes den har en god bærekomfort, og jeg liker hoftebeltet. Jeg har vært positivt overrasket over bærekomforten og ved bører som er over hva jeg vil tro den er beregnet til. Videre liker jeg alle lommene og mulighetene det gir som feks lommene på hoftebeltet til kompaktkamera etc. Det er også to lommer på fremsiden av sekkeryggen. Disse var jeg litt i tvil om, men har funnet ut at jeg liker dem. Jeg har brukt dem til kart jeg har med, poser til istepulver osv. Ting som er kjekt å ha relativt lett tilgjengelig. Det er en festemulighet for vandrestav blant annet som kanskje enkelte vil finne praktisk, men for meg har ikke dette noen betydning, og jeg har følgelig heller ikke benyttet meg av den.

      Slitestyrken generelt vil jeg ikke mene så mye om siden jeg ikke har brukt den nok til det enda, men jeg fikk høre at det var en kar som brukte denne til en Norge på langs tur, og etter sigende fremsto den nesten som ubrukt etterpå.

      Det var det jeg kom på i farten.
      Lykke til i søken etter ny sekk.

      Også lykke til med bena og meniskene !

      Sven Richard

      Slett
  8. Jeg kjøpte min Opsprey 46 liter med egenvekt på 1 kg i 2012, og var veldig skeptisk til at alt virket så spinkelt, men alt har gått over all forventning og jeg elsker sekken. Den har overlevd 900 kilometers gange gjennom Spania, og nå tunge teltturer i skog og mark, og nå venter en lang sommer på tur i Lofoten og pilegrimstur Oslo-Trondheim til høsten. Så den skal få kjørt seg enda en stund. :)

    Når det gjelder knær så fikk jeg problemer nå for noen uker siden da jeg gikk deler av flyktningeruta med tung sekk i kupert terreng. Jeg måtte avbryte turen etter tre dager. Etter enda noen dager oppdaget jeg at den ene foten var over to cm kortere, så jeg tok kontakt med kiropraktor som fant "feilen" i bekkenet. En justering så var kneet mye bedre! I tillegg fikk jeg flere øvelser som skal styrke vastus medialis (muskel på innsiden ved kneet) Det var ikke balanse mellom indre og ytre slik at kneskålen ble dratt litt ut til siden.

    Alt i alt har jeg skjønt at nå når jeg er over førti så er det like viktig å sjekke, og tilpasse kroppen som det er med turutstyret. Ikke like greit å bytte ut deler der. ;-D

    SvarSlett