onsdag 25. juni 2014

Er klekkinger og sverminger ensbetydende med vakfest og stormende jubel?

Det hender jo ikke så rent sjelden at man tar seg i å fantasere om døgnflueklekkinger hvor ørreten går amok, og det hele fortoner seg som en stor fest. I går kveld var det vel fest, men til tross for invitasjoner var det ikke mange ørreter som meldte sin entre. I hvertfall ikke i form av vak. Det var faktisk ikke mer enn et par -tre vak tilsammen. Fluestanga ble faktisk ikke montert engang. Jeg og døgnfluene festet alene.

Døgnfluene som hadde invitert var etter min bedømmelse av typen Caenis Horaria.

Det svermes.
Midt i festen hvor jeg ble landingsplass.
Fire av de som inviterte til fest.
Såkalt subimagostadie.
Plutselig imagostadiet, og den siste nymfehuden forlates på hånden min.
Vi takker for festen, men synes det var dårlig oppmøte fra ørretene!

2 kommentarer:

  1. Dette har jeg ikke så god greie på men skjønner jo at det må egentlig ha vært en litt stor opplevelse å se den i et stadie som det. Fasinerende!

    En vakker skapning synes jeg:)

    SvarSlett
  2. De ulike døgnflueartene er riktig smekre faktisk! Og det er alltid artig å følge med på forandringene som skjer der ute uansett hvor man finner de:) God turhelg!

    SvarSlett