søndag 18. mai 2014

17 mai helga i Indre Agder, 16-18 mai

Så sto 17 mai for tur. Ikke bare var det nasjonaldag i vente, et 200 års jubileum skulle også feires. Som jeg også har gjort tidligere ble bunad, pølse, is, hylende unger og rabiate russ bare overdøvet av marsjerende korpsmusikk byttet ut. Erstatningen var kano, fluestang og ikke minst ro.

Ferden gikk til sørlandet og Indre agder, nærmere bestemt Froland kommune. Her har jeg vært flere tidligere år og forsøkt fiskelykken. Det har vært både seiere og bitre tap rent fiskemessig. Denne gangen hadde jeg håp om døgnflueklekking og ørret som var sulten.

Vi hoppet i kanoen utpå fredags ettermiddag og gled avgårde. Lopi oppførte seg langt bedre enn sist han var ballast i kanoen. Han gjorde svært få krumspring og padlingen ble langt enklere.

På vei
Øya som blir helgens hjem
Vi padlet ikke så langt før jeg så de første døgnfluene komme seilende i sin egen lille seilas. Det lover godt kan jeg konstantere. Vi padler oss frem til øya vi skal bo på denne helgen, og siden jeg som alltid har planlagt i dager og uker ender jeg med å henge soveposen til tørk. Etter innfallsmetoden fant jeg ut av at den burde vaskes (og når jeg finner ut av det er det mest sannsynlig på tide også). Problemet var bare at tørketrommel ikke var å oppdrive. Den ble nesten tørr i kveldssolen.

Jeg så fremdeles døgnfluer, men det var overraskende lite vakaktivitet. Det var noen sporadiske vak i løpet av kvelden, men ikke mange. Jeg forsøkte meg på de som var innenfor kastehold uten hell. Vi koste oss derimot med en flott solnedgang, og en god bok i den nesten tørre soveposen.

Fine er disse døgnfluene
Sporadisk kasting
Sovepose til tørk
Solen takker for seg
En vakker avslutningen på dagen
Etter å ha lest mine sider lukker jeg øynene og sier god natt. Bare for å bli vekket av alarmen Lopi midt på natten. Ikke vet jeg hva som fanget oppmerksomheten hans, men han hadde tydeligvis behov for å fortelle at det var noe som var verd å være klar over. Det gjorde egentlig ikke så mye for når jeg åpnet øynene igjen var det et fantastisk måneskinn. Et flott skue før jeg igjen fant drømmeland.

Månen gjemmer seg et lite øyeblikk bak skyene
Vi ligger relativt lenge når vi våkner 17 mai. Jeg ligger og hører på min egen korpsmusikk. Gjøken er bassen, orrfuglene står for diskanten mens småfuglene blåser sine små fløyter. Endene stemmer i og har sine egne vers. Det er bare for meg og Lopi å hoste opp et passende refreng så er vi alle delaktige i årets 17 mai korps.

God morgen Norge
Man blir sliten selv av den vakreste korpsmusikk
Dagen forløper rolig. Døgnfluene starter sin klekking igjen. Det pågår hele dagen, men det er fremdeles veldig liten vakaktivitet. Det er ingen annen mulighet enn at ørreten tar døgnfluenymfa i det den er på vei mot overflaten. Et enklere bytte og energi spart for ørreten konkluderes det med. Om jeg ville ha fisk hadde det nok vært lurt å forsøke seg med en nymfe, men den gang ei. Jeg sitter der som en trassig guttunge og forbanner meg på at om det ikke er mulig å få lurt den på tørrflue kan det være akkurat det samme.

Passende lektyre
Jeg bruker ventetiden på å lese i tillegg til å studere insektlivet rundt øyen min. Jeg får faktisk se døgnfluenymfer under vannoverflaten på vei opp for å klekke. Jeg får se de trenge seg ut av nymfeskallet i overflaten, og jeg får se de sitte og tørke sine vinger. Jeg får også se det som kalles spent spinner. Det er når døgnfluen er død og ligger på overflaten med vingene liggende ut på hver sin side. Fremdeles få, nesten bort i mot ingen vak....

Da klokken blir omkring ni på kvelden tar vakaktiviteten seg noe opp. Ikke det at det blir noen eksplosjon der ute på overflaten, men det er merkbart flere vak. Hmmmm....Jeg mistenker det er myggen som er på menyen. Etter at brisen ga seg har det nemlig begynt å surre mygg rundt og over overflaten. På andre siden inn mot land får jeg se vak som holder seg i det samme området. Jeg og Lopi hiver oss i kanoen og freser over på fastlandet. Jeg kommer meg i posisjon, men nå er det plutselig ingen vak. Jeg venter...Så er det på ny et vak. Det er kanskje akkurat innen kasthold om jeg får til et godt kast. Jeg prøver. Jeg begynner å kaste. Det blir flere og flere meter fluesnøre som bukter seg gjennom lufta. Jeg tror jeg klarer det akkurat tenker jeg og slipper snøret som skyter fart utover. I det jeg slipper snøret er ørreten på ny oppe på samme plass. Under et sekund senere lander min mosqito så og si rett i vaket. Jeg rekker akkurat å kjenne at hjertet har satt opp frekvensen før en glupsk ørret bryter vannflaten og sluker mosqitoen. Tilslaget sitter som støpt, og det er fast fisk. Den gir en god kamp før den omsider må kapitulere. På grunn av hvordan den var kroket slipper jeg den ikke ut igjen.

Prikkepetter
Jeg tar kun det ene kastet. Jeg er fornøyd. Jeg føler på et vis at jeg knakk en liten kode selv om det ikke var med døgnflua. Vi glir igjen tilbake til øya vår. Det skulle bli en sen ørretmiddag tenkte jeg. Det viste seg at jeg ikke trengte å dekke på bord til to. Lopi hadde funnet ut av at denne klarte han å spise opp helt på egen hånd så røveren sørget for at undertegnede spiste brød og tubeost til kveld.

Søndagen er en ren transportetappe tilbake til bilen. Vi glir gjennom vannet og jeg er atter en gang takknemlig for å ha hatt en feiende flott 17 mai (og helg) helt for oss selv.

I morgen må vi atter en gang vende snuten hjemover

5 kommentarer:

  1. Hei:) et lite spørsmål.

    Du som helt sikkert har god greie på dette med fluefiske, har gjort det før man nå har jeg ikke stang lenger da jeg lånte. Er det noen du kan anbefal til en nybegynner for jeg har tenkt å teste Bjorli og da hadde det vært fint med en stang? Har tenkt på dette så mange ganger at nå passer det å rive seg litt rundt.

    Har du gode råd for hva jeg evnt trenger, og en stang som kan passe? Behøver overhode ikke være noe fansy pansy:))

    :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Jeg skal ikke påbereope meg å ha peiling på fluefiske, og enda mindre alt hva som finnes av utstyr. Jeg har som regel holdt utstyret på et enkelt nivå og aldri investert noe særlig i det selv.

      Jeg vet jo ikke helt hvilket bruksområde du ser for deg, men jeg tipper det er til "normalt" fiske i ferskvann etter brunørret?

      Veldig kort om det er det fisket du ser for deg:
      Jeg tror de fleste ville anbefalt deg en stang i klasse 5 med medium aksjon og flytesnøre. Pass på at stanga passer til snøret. Av snelle tror jeg kanskje du ville fått enda flere ulike svar. Jeg ville passet på å gå et sted hvor betjeningen har sånn passe peiling. I mitt hode er det ikke slik at man må ha det dyreste for å begynne med fluefiske, men å kanskje styre unna det aller aller billigste man finner kan kanskje være lurt. Det finnes jo ferdige sett å få tak i, og ofte er det absolutt godt nok spør du meg. Disse er gjerne i en prisklasse omkring et par tusen.

      Når jeg leser spørsmålet ditt en gang til ser jeg nå at du spør om hva du trenger. Jeg kan svare for hva jeg faktisk trenger (bruker) til tradisjonelt ørretfiske, og det er ikke så mye. Stang (klasse 5, men vurderer også ei klasse 4 stang), snelle (husker ikke hvilken type), flytesnøre og fortom. Disse tingene er selvsagt nødvendige.

      Utover det er det også en jungel innenfor ulike fluer og imitasjoner. nymfer, klekkere, tradisjonelle våtfluer, tørrfluer osv. Innenfor disse sjangrene er det masse å velge i. Det er vel om å gjøre det enkelt i starten, og heller sette seg enda mer inn i det om man får lyst til å lære mer om akkurat det. Jeg ville startet med noen nymfer og noen tørrfluer. For bruk av tørrfluer ville jeg også ha hatt en boks med pulver for å tørke de underveis.

      En sjelden gang kan det også være fornuftig å smøre snøret ditt for at det skal være greit å kaste med. Til dette finnes det egne "smøremidler".

      Stort mer bruker jeg ikke, og trenger heller ikke. Du kan lese opp og side ned om ulike snører, stenger, sneller, fortommer og fluer på nettet, men det skal jeg ikke prøve å skrive noe om. Keep it simple and stupid, men unngå det aller aller billigste kanskje. Jeg hadde nok gått for et ferdig sett i klasse 5, og jobbet med kastetknikken. Jeg synes jo i tillegg det er gøy å forstå litt om de ulike fluene og insektene uten at jeg er noen ekspert. For meg blir det bare litt mer interessant og skjønne litt av hva som foregår en sjelden gang:).

      Tror jeg stopper med det så må du heller komme med konkrete spørsmål om det er noe du lurer på så kan det jo hende jeg har har flaks og kan svare:)

      Slett
  2. Jo har jo lest en del, åpen snelle, lukket snelle, snelle her og snelle der!

    Men ble en god del klokere av svaret ditt. Det enkle er ofte det beste enig der. Jeg fisket mye før i havet og tenker at nå kan jeg ta med den interessen på fjellet. Den gang jeg prøvde fant jeg fort ut at teknikken i kastene " fenget" og det var spennende.

    Tror jeg går for anbefalingen din men det er vel forskjellige merker der også. Litt lesing må nok til.
    Det er nok noen merker som har bedre kvalitet i seg en andre og vet ikke om du kan anbefale noe der?

    Min yngste datter hadde som hobby å binde fluer når hun var slik ca 12 og oppover så kanskje noe av det kan brukes. Hun har laget mye som ligner på nymfer og tørrfluer, kanskje dem har " god fiskelykke" i seg:))) Skal iallefall ha med noen å teste dem ut:)

    Vet litt mer hva jeg skal gå etter nå men om du kan anbefale et merke som har bedre kvalitet i seg så gi meg gjerne et hint:))

    Tusen takk for svar:)))

    SvarSlett
  3. Jeg ser de har et sett med ei "femmerstang" og 9 fot på komplettfritid. Dette er av merke Guideline som er et veldig stort og utbredt merke innenfor fluefiske. Jeg kjenner ikke til akkurat den stanga som er der, men jeg har selv hatt Guideline. Jeg tror du unngår de store "blemmene" med Guideline i det minste.

    Det eneste er at jeg kanskje ville vurdert å bytte ut det snøret etterhvert. Du kan jo forsøke deg og om du er happy så er det jo greit, men når jeg har kjøpt slike sett så har jeg fått mye igjen for å bytte ut snøret.

    Jeg har som sagt ikke erfaring med den stanga og jeg er heller ingen stangekspert (eller noen annen form for ekspert for den del) så om du skulle finne på å kjøpe akkurat denne så ikke legg meg for hat om du skulle være misfornøyd!:)

    Det står at det følger med fortom, men jeg vet ikke hvilken. Den bør du også sjekke om er egnet for det fiske du vil bedrive, men det får du eventuelt for under 100 lappen.

    SvarSlett
  4. He he, neida skal ikke saksøke deg:))

    Men har nå den informasjonen jeg trenger til å starte:)

    Tusen takk,:)

    SvarSlett