søndag 27. april 2014

Hallelujastemning på Høgjæren

Jeg er den heldige vinneren av allergi. Jeg har derfor holdt meg altfor mye innendørs i finværet som har vært den siste uken. I går fikk jeg heldigvis et velplassert stikk i den høyre skinka. Sprøyte er det eneste som fungerer viser det seg hvert eneste år.

I kveld luftet jeg derfor fluestanga igjen. Høgjæren atter en gang. Selv om det er tidlig har jeg lekt med tanken på om ikke døgnflua snart skal vise seg igjen. Den tanken hadde jeg også når jeg kom frem til vannet, og etter en liten stund blir jeg oppmerksom på noe som kommer drivende. Det må være et insekt av noe slag. Størrelsen forteller at mygg er det ikke. Døgnflue ja....Der kommer det altså seilende en sprell levende døgnflue! Vel, den sprelte vel ikke akkurat, men seilende kom den okke som. Kom til far!

Den nærmer seg land
Et deilig eksemplar til tørk
Jeg blir speidende etter flere døgnfluer, men dette er den eneste som åpenbarer seg i dag. Myggene svermer derimot som aldri før i år. Når vinden begynner å gi seg klokken åtte er det derfor en CDC mygg som er i enden av fortommen. Jeg får et lite slips av en ørret, og det er to andre som tar flua uten at jeg får kroket dem. Jeg bytter etterhvert til en Mosqito. Med denne prøver jeg meg på en større ørret som har vakt jevnt å trutt. Ørreten velger å ta Mosqitoen, men jeg får heller ikke denne til å sitte. Jeg avslutter med en Griffiths Gnatt uten kjenning. I morgen må jeg dra bort noen dager i forbindelse med jobb. Gjett om jeg kommer til å tenke på mulig døgnflueklekking som foregår uten at jeg får ta del i begivenheten...

Første døgnflue observert og årets første ørret på tørt (til tross for at den var liten), ja det kvalifiserer til overskriften halelujastemning!

En liten pinne


6 kommentarer:

  1. Tror jeg må begynne å ta med fiskestanga jeg også! Fisket hele tiden som liten og men har jammen blitt sjelden nå, men hver gang jeg er nært et vann tenker jeg at her må vi investere i en egnet stang!!

    Ha en fin rest uke:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, og du må selvsagt bare se å skaffe deg en stang. Her er uka preget av jobb, men satser på at du har tatt fjellturene for meg!

      Slett
  2. Sitter og smiler for meg sjøl her. Voksne mannen som drømmer om døgnflue klekking, og det verste er at eg virkelig skjønner deg! :-D sjøl om fangsten var liten, så er det virkelig lov til å glede seg over den og den ektefølte fiskegleden ;))

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det virker kanskje litt rart, men det er vel som en syke egentlig. Tror jeg har kontroll foreløpig:)

      Slett