mandag 21. april 2014

Flått, skaubjørn, skaumann osv. Det er ikke bare kjært barn som har mange navn.

Etter forrige tur gjennom Agderskogene var det en fornøyd mann som våknet "dagen derpå". Ettersom søvnen var gnidd ut av øynene og tankene begynte å streife omkring morgenkaffe ble jeg liggende og klø litt på noe som var antydning til gnagsår på korsryggen. Kroppen er ikke akkurat i rute til noen eventuell bikinisesong så fingrene gled også over sideflesket på tur bak på korsryggen. Det fingrene kjente som en liten utstikker viste seg å være et eksemplar av den berømte flåtten. Jeg fjernet selvfølgelig flåtten umiddelbart.

Rakkaren er fjernet
Flåtten har vært mer i vinden en tidligere etter at Lars Monsen ble rammet av borreliose etter nettopp et flåttbitt. Det diskuteres med stort engasjement om hvordan det Norske helsevesenet har valgt å håndtere dette. Kanskje med god god grunn....Historien til Lars kan du lese mer om på hans hjemmeside http://larsmonsen.no/.

Jeg har også tidligere måtte fjerne flått fra meg selv. Det har da gått bra noe det nesten helt sikkert gjør også denne gangen. Det er små sjanser for at akkurat den flåtten som bet meg skal bære smitte, men man vet selvsagt aldri. Det er derfor fristende å stikke innom bedriftslegen denne uken for å se om det er mulig å få utskrevet en kur selv om jeg ikke kan vise til å faktisk være smittet. Det er allikevel noe med å være føre var. Det ser ikke ut til å være enkelt å bli kvitt problemene om de først skulle få overtaket.

Jeg kom også over en blogg som i sin helhet tar for seg flått og flåttrelaterte sykdommer denne kan leses her.

Denne gangen var jeg heldig og ble klar over at jeg faktisk var bitt. Det betyr at jeg kan følge med på eventuelle symptomer i tiden som kommer.

Symptomer kan blant annet være: Utslett eller rød ring som brer seg utover, hodepine, uvelhet, lett feber, forbigående større lymfeknuter og betennelse i ledd. Dersom det ikke blir gitt behandling i en tidlig fase kan det gi sykdom i nervesystemet. Dette er bare mulige symptomer jeg har hentet fra andre steder på nettet.

Man kan selvsagt bli skremt når man leser om farene som kan være et resultat av et flåttbitt. Det er dog viktig å huske på at sjansen for at man blir smittet er liten. Såvdt jeg kan skjønne etter hva jeg nå har lest er vel sjansene omkring 2%. Med slike potensielt alvorlige komplikasjoner bør det allikevel taes alvorlig.

Men for all del, ikke slutt å tilbring tid i skogen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar