søndag 9. mars 2014

Snart på tide å slenge med fluestanga?

I fjorårets fiskelogg står det svart på hvitt at første fisketur med fluestanga fant sted 13 april. En liten rakker av en ørret ble da også med inn til land. Det var bare noen dager etter at det var isfritt.

I år er saken annerledes. Det har allerede vært isfritt en stund, men jeg har allikevel ikke vært ute og svingt med fluestanga. Det skal riktignok sies at det stort sett har blåst fra alle bauer og kanter over lang tid.

Uansett, når jeg var innom å kikket på været for uken som kommer er det vanskelig å ikke bli optimistisk. Både yr og storm melder opp mot 7-8 plussgrader på det varmeste. Plussgradene er en ting, men de melder også begge om rolige vindforhold. Rolige vindforhold er ikke dagligdags her ute på Jæren!

Det gjenstår å se når jeg er hjemme fra jobb i dagene som kommer. Jeg frykter at jeg ikke kommer meg ut langs vannkanten før det allerede er mørkt. MEN det kan være årets første fisketur med fluestanga finner sted i løpet av uken som kommer, 1 måned før fjorået....

En ørretpinne har bitt på 13 april i fjor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar