mandag 3. mars 2014

Hvor skal ferden gå?

2013 har blitt 2014. Januar har blitt februar, og nå har sannelig februar også blitt mars. Et blikk på kalenderen viser de første røde dagene i horisonten, og ser man enda lengre frem kan man sågar se måneder som tyder på sommer og ferietider. Med dette følger det selvfølgelig også en tankeprosess som bærer ut i naturen med sekk, fiskestang og det som hører med.

De første røde dagene som venter er i forbindelse med påsken. Den aller første "røde" er torsdag 17 april. Om lykken står meg bi kan jeg avspassere de tre dagene i forkant noe som betyr en uke til disposisjon. Det er vel og bra, men hvor pokker skal man legge turen? Skal man søke fjellet, snøen, risikere og bli solbrent samtidig som man ligger på et liggeunderlag over et hull i isen på jakt etter fisk? Eller skal man ta høyde for tidlig vår, trekke til skogs og håpe på at fluestanga kan svinges atter en gang?

Det er disse spørsmålene som surrer i topplokket om dagen.

Fra en tur i midten av mai 2013
Hvis man i tillegg begynner å tenke på sommer og ferietider er det minst like vanskelig. Skal man opp på Hardangervidda som noen ganger tidligere (senest i september 2013), Femundsmarka som ikke har vært besøkt siden 2006 eller skal man dra nordover hvor jeg ikke har fått utforsket noe tidligere? Trøndelagen med eksempelvis Rørostraktene eller området omkring Lierne, Nordland hvor Børgefjell frister, Troms med alle dets muligheter eller rett og slett dra til  Finnmark? Flust med muligheter!

Sannheten er at jeg rett og slett ikke vet enda.

Hardangervidda i september 2013
Så inntil videre lever jeg i villrede. Med det sagt, dersom noen tilfeldigvis skulle lese dette og ha en formening eller i beste fall ha en god ide: For all del, skrik ut! Jeg er åpen og takknemlig for eventuelle innspill og tips.


7 kommentarer:

  1. Anbefaler deg selvsagt tilbake til Femundsmarka til sommeren. Du kan selvsagt få vite tjønnet jeg fikk den pene ørreten i sist sommer der. Oppi der er det vakkert! Børgefjell er heller ikke dumt! Du skal ikke ha deg en tur opp i Krossvatnområdet da nordøst for Blåsjø her i Rogaland? Jeg har lyst å sjekke ut det området en sommer. Du kan jo ta turen for meg til sommeren og sjekke det ut. :D Eller kanskje vi kan møtes inne på Laksefjordvidda i Finnmark rundt 1. juli? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg takker så mye for tilbud om tjønna i femundsmarka Bjarne, men jeg prøver å overtale meg selv til et område jeg kek har vært i før denen gangen. Skal riktignok aldri si aldri, plutselig hører man suset i Femundsmarka igjen. Området du nevner omkring Krossvatn hadde jeg faktisk ikke tenkt så mye på. Sirdalsheiene, setesdal vesthei og austheiane har bare såvidt streifet tanken. Det Krossvatnområdet skal jeg jammen tenke litt mer på! Kanskje avsette en uke der og prøve å klemme til med to uker et annet sted. Når er du på Laksefjordvidda? 1 juli blir uansett for tidlig for meg der oppe tror jeg.

      Mange takk for gode innspill!

      Slett
  2. Finnmark er jo en sikker vinner når det gjelder fiske, men er jo litt lenger å reise. Laksefjordvidda/Ifjordfjellet er jo fiskeparadis og man kan få mye av naturen alene om man unngår de mest besøkte områdene. Femundsmarka er jo også veldig bra. Fisket er kanskje litt mer vanskelig, men fin fisk blir jo tatt hver sommer så mulighetene er der. Er jo kanskje litt mer folksomt i Femundsmarka i fellesferien uten at det er et stort problem. Jeg har lenge drømt om Lierne, men vet lite om forholdene der. Men der skal være gode fiskemuligheter og bjørn er der også:) Er helt sikker på at du vil få en bra tur uansett hvor du reiser. Men som du sikkert har fått med deg er Finnmark mitt favorittområde, uten at det betyr at alle er enig med meg i det. Hvor viktig er fiskeriet for deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for innspill Anders! Finnmark har jeg aldri besøkt med fiskestanga før faktisk så det har jeg liten formening om, men lese ja det kan jeg:) Det betyr også at det kan se ut som et eldorado mang en plass der oppe i nord hva angår fiske. De gangene jeg har vært i Finnmark har vært i uniform så da har det vært andre ting på agendaen enn fiske kan du si;) Jeg får gruble videre, men hvor viktig fiskeriet er ...ja det er egentlig et godt spørsmål. Det er ganske viktig i den forstand at det må være fisk i området, og helst ikke være overbefolket med tusenbrødre. Femundsmarka prøver jeg å overbevise meg selv om at jeg må utsette og heller prøve et sted eller to hvor jeg ikek har vært før. Lierne er også for meg et ubeskrevet blad. Jeg har heller ikke lest så mye eller mange rapportene derfra.

      Time will show. Plutselig støter vi på hverandre der oppe i nord skal du se!:)

      Slett
  3. Jeg anbefaler Ålgård, så bak Berge til Seldal, krysse Oltedal over til Vølstad, inn til Madland og nord til Gloppedalen. Her kommer du over til Maudal, så svinger du sørover til du kommer til Ørsdalsvatnet, her tar du båten over vatnet til Bjerkreim, så reiser du heim :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ser ut til å være en fin tur i nærområdet. Til sommeren tenker jeg nok å dra noe lengre bort, men det er jo glimrende å ha noen alternativer her omkring også. Har du selv gått denne turen? I så tilfelle hvor lang tid brukte du?

      Slett
  4. Nei, har ikke gått den, tenkte bare at det hadde vært en god tur. Går stort sett korte turer, men Madlandsheiene skal være satsingsområde denne sommeren.

    SvarSlett