lørdag 29. mars 2014

Garden ved Homsevatnet

Lørdag og strålende vær. Turen skulle gå til den nedlagte garden ved Homsevatnet hvor jeg heller ikke tidligere har vært. Turen skulle i utgangspunktet ta omtrentlig et par timer, men vi var på loffen det dobbelte av litt ulike årsaker.

Turen startet på grusvei
Vi skulle egentlig startet fra Matningsdalen, men endte opp med å starte fra Heresvela. Jeg visste at vi skulle ta av fra veien og fortsette på sti etter et stykke, men skjønte etterhvert at jeg hadde gått forbi stedet hvor stien starter. Her var det ikke særlig godt merket (om i det hele tatt?) så om du skal ta turen kan det være kjekt å sjekke slik at man vet hvor man skal ta av.

Vi er fremdeles på grusveien
Når jeg skjønte vi hadde gått forbi avstikkeren til stien valgte jeg like godt å gå veien til ende. Været var bra og jeg hadde god tid. I enden av veien møtte jeg mor, datter og barnebarn. De hadde hytte i området og var på vei dit. Jeg benyttet anledningen til å forhøre meg litt om vannene og fisket i området så gåturen til enden av veien var langt fra fånyttes. Hyggelige damer!

Jeg kjente det rykke litt i kastearmen her
"gammel og ny"
Her har vi kommet oss på stien
Etter å ha snakket litt med damene i enden av veien gikk turen tilbake hvor jeg fant stien og la i vei mot Homsevatnet. Dette var en spasertur hvor jeg ble virkelig positivt overrasket. For de spenningssøkende ville det kanskje være kjedelig, men dette var virkelig flott og variert terreng å gå i.

På vei innover
Utsikt var det også til tider
Oppe på flata
Som vanlig var det heller ikke denne gangen noen strabasiøs tur. Dette er en tur som passer de fleste vil jeg tro. Tilrettelagt med bro var det også der hvor det var nødvendig, men det kan være kjekt å ha ok skotøy. Jeg møtte ei som hadde snudd siden hun gikk på joggesko da det var noe bløtt i bakken enkelte steder.

Etterhvert kom vi jammen med til en skogkledd dal også
En svett kar fant skygge i skogen
Homsevatnet kan skimtes
Fremme ved den nedlagte garden
Når du er fremme ved den nedlagte garden er det flott å ta en matbit og en kopp kaffe på tunet før du vender nesen hjemover igjen. Som allerede nevnt var dette en positiv overraskelse av en tur i nærområdet for undertegnede. Jeg lurer rett og slett på om jeg vil kalle dette for en liten perle... Husk at stedet hvor stien starter, og hvor du må ta av grusveien er dårlig merket. God tur!





4 kommentarer:

  1. Vurderte selv denne turen i dag, men endte opp på den fraflytta gården i Låglia. Flotte bilder :)

    SvarSlett
  2. Takk for det Silje. Jeg får ta meg en tur til Låglia en gang jeg også. Er mange steder jeg ikek har fått besøkt enda siden jeg er tilflytter i området. Kanskje vi sees i heia/fjellet en gang!

    SvarSlett
  3. Og hvor var det fiskemuligheter?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager sen respons, men det har vært en hektisk periode i tillegg til at jeg tror det har vært problemer med kommentar her på bloggen. Så det spørsmålet, jeg er litt flau over å si det, men jeg husker rett og slett ikke hva de sa når det gjaldt fiske. Siden jeg ikke husker det antar jeg at det ikke kan ha vært det mest spennende innholdet.... Hadde jeg husket det skulle jeg ha delt det med deg, men denne gangen kan jeg nok ikke annet en å beklage.

      Slett