mandag 24. mars 2014

Fjellet og fluestanga en mandags ettermiddag

Med finværet i dag bar det til fjells etter jobb. Rakkaren, altså Lopi hadde godt av å lufte vettet litt etter å ha deltat på utstilling for første gang i helgen. Vi hadde en flott tur på Høgjæren i strålende sol.

Høgjæren i sol
Lopi trivdes også i sola
Så da turen til fjells var unnagjort ble "tidligvannet" oppsøkt med fluestanga for tredje gang i år. Og for tredje gang så jeg svermen på samme sted. For tredje gang mente jeg bestemt at dersom det skulle være håp for å få noe kjenning med ørreten på tørt var det en eller annen myggklekker som måtte være løsningen. Jeg kan vel også røpe allerede nå at jeg for tredje gang gikk tomhendt fra det jeg tror snart blir døpt om til "vanskeligvannet".

Et individ fra svermen ble fanget
Selvbundet myggklekker
Det var vak også i dag, men ikke like mange som jeg har sett der tidligere i år. Det var derimot mye fisk nesten helt inne med land så at de ikke var innenfor kastehold kan jeg ikke skylde på. Etterhvert ble jeg derimot oppmerksom på at de fleste "vakringene" kom fra fisk som aldri brøt overflaten. De jaktet altså på noe som var rett under overflaten.

Som allerede nevnt klarte jeg heller ikke denne gangen å lure noen av ørretpinnene så jeg begynner å lure på egne ferdigheter. Jeg tror kanskje jeg skal gjøre det litt enklere for meg selv og ikke sverge til tørt! Det blir vanskelig nok tenker jeg....

Solen takker for i dag
Vakringer innerst i en bukt
Uansett, det var som alltid en flott tid både i fjellet og med fluestanga, og det er tross alt det viktigste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar