søndag 9. februar 2014

Søndagstur i Sælandskogen, Urdådalen og Bjødnalia

Nok en søndag. Nok en gang følelsen av for lite tur den siste tiden. Joda det blir de daglige turene uken gjennom, men helgene har også forblitt med dagsturer nå en stund. Det er ikke tilstrekkelig i det lange løp, men slik ble det også denne helgen. Jeg blir ikke overrasket om så skjer også neste, men det vil tiden vise. Alt henger som kjent sammen med alt og den siste tiden har det ikke vært annen rå...

Uansett, i dag kjente jeg faktisk på at jeg begynner å få min dose med vind. Etter en kjapp runde i topplokket endte det med at Sælandskogen, og veien gjennom Urdådalen, forbi Bjødnalia og tilbake til utgangspunktet ble dagens tur. Her ville det trolig ikke være særlig vind å snakke om.

Også her har vinden tatt for seg
De første hundre meterene går man på fin vei/sti. Etter å ha krysset bekken/elva som på kartet bare nevnes som Åna (går mellom Taksdalsvatnet og Sjelsetvatnet)  blir stien noe mer steinete frem til du kommer til bunnen av Urdådalen. Med nevnte bekk/elv er det bare murene igjen etter et gammel hus av noe slag. Jeg vet ikke hva dette huset har vært, men også i bekken er det rester av noe. Er det en form for gammel laksetrapp mon tro?

Fra gammel av
Gammel laksetrapp?
Ofte er det folk som går på tur her. Også i dag var det tre andre biler på parkeringsplassen og i bunnen av Urdådalen passerte jeg et par som skulle ta turen for første gang. Fottøyet var joggesko. Jeg har også brukt joggesko her før, men det skal ikke veldig mye nedbør til før det blir i overkant bløtt. Derfor gikk undertegnede med fjellsko i dag.

Relativt "fuktig" i stien
Turen i seg selv er ikke strabasiøs på noen måte, men gjennom hele Urdådalen er det til tider nødvendig å konsentrere seg som hvor man setter foten. Stien er svært steinete og også noe kronglete enkelte steder.

Veien snegler seg videre
Et typisk parti gjennom Urdådalen
Historien bak veien kan du lese på nedenforstående bilde. Skiltet er plassert på vei opp Urdådalen.
Historie
Uråa renner gjennom dalen
Når veien gjennom urdådalen er unnagjort kommer man til Bjødnalia. Her var det tidligere et gammel gårdsbruk, men det er i dag nye hus. Her er det vel ganske vanlig å ta en rast tror jeg. Vi tok i dag kun et par bilder og ruslet videre.

Bjødnalia
Deler av historien om Bjødnalia kan du lese på bildet under. Jeg skal si de var produktive før i tiden!!

Deler av historien til Bjødnalio
Fra Bjødnalia og videre går turen på grusvei før du etterhvert kommer ned til gården Sjelset og riksvei 205. Langs riksveien går du et par tre hundre meter før siste rest av turen går gjennom granskogen og tilbake til parkeringsplassen.

Melsvatnet kan sees, og også vindmøllene ved Lye kan skimtes
Rett før gården Sjelset dukket det opp noen sauer gitt
Siste del av turen gjennom granskogen
Turen er en fin søndagstur eller på alle andre dager for den del. Det er hører vel til sjedenhetene du går her alene, men på mine turer her har jeg enda ikke møtt på særlig mange andre. Det blir som regel med en eller to i tallet. Det har også hendt at jeg ikke støter på noen. Deler av turen går på fint underlag, men gjennom Urdådalen er det som allerede nevnt litt krevende underlag. Ikke noe problem om man er god til beins, men om man av en eller annen grunn ikke er særlig god til beins kan det bli utfordrende. Når det er sagt er Urdådalen en frodig dal hvor det er veldig grønt mesteparten av året. Til tider nesten irrgrønt.

I dag gikk jeg i et ganske greit tempo med småstopp underveis hvor det ble knipset litt bilder. Da tar turen omtrentlig to timer skulle det vise seg. Turen er vel på ca åtte kilometer om jeg ikke husker helt feil.

2 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig tilbakemelding Kjell Ove:) det er bra å se at du får med deg resten av familien på tur du også!:)

    SvarSlett