søndag 16. februar 2014

Meindl Dovre Extreme

Jeg har hatt dårlig samvittighet for turskoene lenge nå. I dag var det på tide med en puss! Jeg anser ikke meg selv som noen utstyrsfantast, og har derfor i "alle år" brukt hva jeg har hatt tilgjengelig. Det har vært preget av det enkle. På skosiden har jeg i all hovedsak brukt feltstøvlene M-77 inntil sommeren 2011. Da kjøpte jeg meg et par sko av typen Meindl Dovre extreme. Det er faktisk først da jeg begynte å utfylle den gode gamle "turgarderoben" med produkter av litt nyere dato.

I forbindelse med dagens puss tenkte jeg litt over disse skoene jeg nå satt og gnikket på. Jeg er sannelig ganske så fornøyd slo det meg! Hvor mange mil de har vært med på har jeg ingen anelse om, men det har blitt mange selv om jeg ikke har brukt dem lengre enn to og et halvt år.

På tide med en puss
Jeg husker ikke eksakt pris på dem når jeg kjøpte dem, men det var ganske dyre sko må man kunne si. Valget var egentlig ganske tilfeldig, men at de skulle være høyskaftet og det jeg anså som solide lå i hvert fall til grunn. Jeg husker første turen med dem. Inngåing i nordmarka. Ikke akkurat lettvektere, men det visste jeg jo. Litt stivt og behov for x antall kilometer før dem sitter ja det visste jeg også. Jeg husker allikevel at det presset og var ubehagelig over høyre vrist. Dette var noe som vedvarte, og på bildet ser jeg i dag hva som var løsningen den gang. Løsningen har også vedvart. Jeg jukset med lissene.

Løsningen
Dette har også vært det eneste problemet, om jeg i det hele tatt kan kalle det et problem. I overgangen fra vrist til legg er det også to "hemper" hvor lissene kan festes. I gammel vane lot jeg de bli ubrukte. Jeg har siden den gang tenkt mang en gang at jeg skulle fått fjernet disse for de hekter seg ved enkelte anledninger. Om du ikke hadde bakkekontakt fra før av er det fort gjort at du får det i en smell da. I dag var det kort prossess og bort med dem. Hempen kan du se på øverste bildet.

Hempen er borte og voksingen i gang
Sum av summarum er jeg meget godt fornøyd med skoene. Jeg har vært dårlig til å vedlikeholde dem og jeg har brukt dem mye. Det er en sko jeg anser som stabil mht fare for overtråkk og lignende. Mest brukt i barmarksesongen, men også i snø og vinterhalvåret. Tørt og vått. Skog og fjell. De holder meg fremdeles tørre. De har ikke begynt å sprekke opp hverken i søm eller andre steder. I tillegg har sålen har holdt seg veldig bra.

Om jeg ikke har det store sammenligningsgrunnlaget har jeg ikke angret på valget!
 


5 kommentarer:

  1. Ingenting slår et par gode sko en er fornøyd med. Da er det kos å sette seg ned en søndag og vedlikeholde de litt.

    Morsomt å se at du bruker samme snøremetode som jeg bruker på noen av mine sko. Er mange snørevarianter en kan bruke for å få skoene til å sitte akkurat slik en liker.

    SvarSlett
  2. Jepp det kan være riktig kos over en kopp kaffe det Jan Erik. Av snørevarianter er det nok mange, og sikkert tilnærmet like mange meninger om jeg skulle tippe.

    At det fungerer er jo uansett det viktigste, og ofte slår det meg at det enkle ofte er det beste.

    SvarSlett
  3. Fint å se at utstyret holder. Er ikke så flink til vedlikholdet selv, hva bruker du som impregnering? Spray eller voks?

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt å høre det er flere som har et forbedringspotensial Anders. Jeg bruker voks, men har den ikke for hånden akkurat nå. Mener det er nikiwax et eller annet??

      Slett
    2. Sverger til voks selv. Nikiwax stemmer sikkert:)

      Slett