lørdag 18. januar 2014

Lørdagskos ved bindestikka

Så var det helg igjen. Vinden herjer og mørket har senket seg. Høres gjerne ut som triste greier, men det trenger det slettes ikke å være. Etter å ha hatt en forblåst tur med Lopi var det ikke så verst å komme inn, fyre i ovnen og kose seg med en varm kopp kaffe. Ettersom varmen hadde bredt seg i kroppen og horisontalen var inntatt på sofaen ble jeg liggende å prøve å forstå litt mer av insekter og insektenes liv. Jeg begynte på boken Insektlære for fluefiskere skrevet av Pål Krogvold og Ketil Sand. Insetklære er definitivt en egen verden!
Lørdagens pensum
Etter å ha lest en stund begynte det å krible i både fingrer og armer. Armene skal få hvile seg et par måneder til før de skal i aksjon med fluestanga igjen, men fingrene kunne jo få trimme seg litt ved fluebindestikka om ikke annet. Nå var jeg i modus og jeg flesket til med en aldri så liten hjemmelaget dram. Det er jo lørdag tross alt! Og hva er vel bedre enn både hjemmelaget dram og hjemmelaget flue en hustrig januarkveld?

Det skal riktignok sies at fluebindingen min er mer enn rusten så det er mest for for morro. Når det er sagt så er det ikke slik at de visuelt fineste fluene for entusiaster nødvendigvis fisker bedre en noe i samme gata snekret sammen av en amatør liker jeg å tro.

Streaking Caddis
Selv om jeg hadde lest bok og virkelig tenkte å snekre i hop noe nytt og spennende ved fluebindestikka endte jeg opp med noen kjente slagere. Jeg avsluttet bindingen med en Streaking Caddis som sees på bildet, en skikkelig killer til tider.

Utsikten ved bindestikka

Bindeøkta er over, boka om insektlære venter....

4 kommentarer:

  1. Dram og bindestikke er ingen dårlig kombinasjon. Den boka ser spennende ut. Har du forresten prøvd Hooked-appen Insektguiden (iOS)? Den har absolutt forbedringspotensial, men jeg har plukket opp en del der. Greit å ha oppslagsverket i lomma :)

    SvarSlett
  2. Takk for tips Lars! Den skal jeg se nærmere på. Med boka fulgte det forøvrig med et hefte som feltguide. Har ikke sett på om den er duganes enda...

    SvarSlett
  3. Beste kombo som finnes vil eg seie. Kjekk blogg å komme over dette Møller.

    SvarSlett
  4. Hei Lars Arne. Er det sjølvaste skjeggebamsen Sxxm!?!? Jeg har vært på havet de siste dagene så jeg har ikke fått respondert, men om det er deg skal jeg jammen slå på tråden. Long time no see!

    SvarSlett