lørdag 25. januar 2014

I snøstorm på Høgjæren

Det har begynt å krible nå....Jeg har lyst til å ta meg en overnattingstur igjen, nesten en måned sisden sist. En rask gjennomgang av utstyret forteller meg derimot at den får vente litt til. Ski og annet vinterutstyr står på sørlandet...

En ny jakke og bukse fant veien til garderobeskapet mitt i julen. Jeg har den siste måneden brukt disse aktivt på mine daglige turer og i helgene så jeg føler at jeg begynner å få et ganske riktig inntrykk. Allikevel, med snøstorm utenfor døren var det jo en fin anledning til å få testet de ytterligere.Derfor ble det i dag en tur på Høgjæren hvor snøstormen raste.

Fra bilvinduet på vei mot Høgjæren
Vi (ja jeg og Lopi altså) kjørte til Holmavatn og parkerte på parkeringsplassen der. Forbi et islagt Holmavatn gikk tankene tilbake til de timene som ble brukt med fluestanga her i løpet av 2013. Lite minnet om fluefisking i dag.

På vei mot Synesvarden
Vi la kursen mot Synesvarden, og man kan vel si at det var ganske vindfullt på toppen. Etter å ha vært oppom Synesvarden gikk vi mot Steinkjerringa. Når vi var ca halvveis mot Steinkjerringa gjorde vi noen avstikkere og surret rundt uten mål og mening. Lopi koste seg som alltid på tur, men når de verste vindkastene tok tak gav han meg et blikk ved et par anledninger som om han lurte på hva i pokker vi drev med her oppe i dette været.

Vinden pisker
Gutta krutt
Siden mye av vinterutstyret ligger på sørlandet hadde jeg ikke noe å dekke ansiktet med. Jeg tenkte mitt omkring akkurat det siden det var relativt kaldt og med sterk vind. Effektive minusgrader blir fort mange, og frostskader bør man være bevisst. Jeg burde derfor hatt noe å dekke bar hud i ansiktet med, men jeg var ganske påpasselig.

Det begynte å rime i barten til noen og enhver etterhvert
Snøføyke
Lopi lurer på hva pokker vi driver med
Etter noen timer begynte vi å nærme oss Holmavatn igjen. Ikke overraskende traff vi ingen andre i løpet av turen. På sommerhalvåret er det nemlig ganske så populært å følge stien til Steinkjerringa og/eller Synesvarden. Den eneste krabaten vi møtte viste seg da vi nesten var tilbake til bilen. En harefant i femtegir! Trivelig å se, men akk så lenge siden jeg har vært på harejakt da....

4 kommentarer:

  1. Nuvel, så tøff vet jeg vel ikke, men en fin anledning til å teste nye turklær skal man ikke la gå fra seg:)

    SvarSlett
  2. Tøffe gutter!!! Må si jeg er fornøyd med at Lopi ble din, finere kan vel ikke en lapsk vallhund ha det.

    SvarSlett
  3. Takk for veldig hyggelige ord Gudrun! Det er godt du ikke har angret deg:) Det har forresten ikke jeg heller, og jeg tror han er ganske så fornøyd selv også. Skulle hilse deg fra rakkaren!

    SvarSlett