tirsdag 31. desember 2013

Turåret som gikk

La meg begynne året 2013 i august. Av alle tenkelige ting startet jeg denne bloggen. Jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg at jeg noen gang skulle begynne med noe slikt. Det var riktignok i visshet om at dette kanskje ikke var noe for meg, og jeg var klar overfor meg selv om at det var fullt mulig å bare slette hele sulamitten. Tiden vil vise, men inntil videre ser det ut til at jeg fortsetter med skriblerier her på bloggen.

En ting er i hvertfall sikkert, og det er at jeg har fått en langt bedre oversikt over turer som går av stabelen. Grunnen til at jeg innledet med august er rett og slett fordi at jeg ikke har noen god oversikt over turer som fant sted før denne bloggen ble til foruten en 5 dagers tur i mai og en 14 dagers tur i juli.

Fra turen i mai
I mai søkte jeg til Indre Agder i håp om klekkinger og strålende forhold for fluefiske. Det skulle vise seg å bli en en fiskemessig bomtur.

I juli ble det avsatt 14 dager til tur. Turen gikk tilbake til samme sted som i mai, men på sørlandet var det steikende varmt og tregt fiske. De to siste dagene ble derfor tilbrakt i nærheten av Haukeliseter uten at det ble noe voldsomt oppsving hva fisket angår.

En flott dag i området Haukeliseter

Så kom august, og jeg kan takket være bloggen ha oversikt over turene jeg har tatt. Bare i august og september hadde jeg turer til områder jeg tidligere ikke hadde besøkt eksemepelvis fjellene vest for Saudafjorden, Sirdalsheiene eller Bjerkreimsheiane. Et gjennsyn med Hardangervidda ble det også gjennom fem dager i september. Siden jeg er ny i Rogaland satser jeg på å få oppleve også andre nye steder i området i løpet av året som kommer.

Oktober stod så for tur. En liten søndagstur første helgen i måneden skulle imidlertid sette føringer og begrensninger for resten av høsten. Søndagsturen endte nemlig med brudd i hånda, og skaden legger fremdeles noen begrensninger.

Som en følge av bruddet i hånda ble resten av året særdeles amputert hva angår turliv. Det gjorde derfor godt med en skautur på Frikstadheiane et par netter nå sist i desember.

Fra turen nå sist i desember

Gjennom sesongen 2013 ble det slengt endel med fluestanga. "Regnskapet" forteller at første fluekastet ble tatt 13 april. Det ble på 53 fisketurer fisket ca 52230 effektive minutter som er 87,17 timer eller 3.63 døgn om du vil. 29 ulike fluer var å finne på fortommen før siste kastet ble tatt 12 september. Dette var tid hvor det faktisk ble bedrevet effektivt fiske. Jeg er ikke så sikker på om jeg kommer til å loggføre dette neste år.

En døgnflue ble foreviget en gang i sommer
Det er vanskelig å trekke frem noen spesielle høydepunkter i løpet av året synes jeg, men om jeg må trekke frem et så gjelder det ikke fiske, ei heller jakt. Det handler rett og slett om det jeg vil karaktisere som en annerledes og for meg ganske mektig naturopplevelse. Jeg var på en av mine turer så heldig å få oppleve nærkontakt med hubro. Hubroen kastet seg ut fra en liten fjellhylle på i underkant av 10 meters avstand. Jeg ønsker ikke å opplyse om hvor dette fant sted. Den turen er heller ikke omtalt på bloggen siden det skjedde før jeg begynte å blogge. Jeg rakk desverre heller ikke å få fanget denne med kameraet.

Fra Sirdalsheiane
Akkurat nå har jeg ingen detaljerte planer for turåret 2014. Det blir i stor grad tidsklemma som avgjør hvordan turåret etterhvert vil bli seende ut. Jeg håper allikevel på at det skal bli like mange, og helst flere turer enn hva som ble gjennomført i år.

Et riktig godt nytt turår!

Lopi og undertegnede ønsker et godt nytt turår!






2 kommentarer:

  1. Ser fram til mange trivelige lesestunder på bloggen din, også i 2014! Godt nytt turår til deg også! :)

    SvarSlett
  2. Vi er heldige som liker dette livet med tanke på alle gode stundene vi får ute i den vakre naturen:))

    Ønsker deg en rikt og flott turår:)))

    SvarSlett