søndag 15. desember 2013

Tilbakeblikk på en fiskemessig bomtur i indre agder 09 - 14 mai

I mai 2012 ble kanoen kastet på taket og ferden lagt til dalstrøka innafor, i dette tilfellet indre agder. Jeg hadde merkelig nok ikke vært på dette stedet tidligere til tross for at jeg er vokst opp ikke så lange steinkastet unna. På den turen feiret jeg både 17 mai, opplevde et godt fiske med fisk oppunder kiloen og klekkinger som fikk det til å både kile i magen og skjelve i armene. Planen var å gjenta suksessen i mai i år (2013).

Flagget er montert 17 mai 2012
Det var ordnet med fri fra jobb, og jeg gledet meg til å gjenta bedriften fra fjoråret, men ettersom tiden for avreise nærmet seg begynte tvilen å melde seg. Våren var sen, veldig sen..... dagene og ukene gikk fort, og snart var det bare en uke igjen. Deretter begynte jeg å telle dager. Det var ikke et alternativ å utsette eller kansellere. Fri fra jobb var spikret og kalenderen tilsa at det var disse dagene det var rom for 5 dager på tur. Når det var noen dager igjen gikk det mange telefoner til kjentfolk i området for å høre hvordan forholdene så ut til å være. Det var slik at jeg lurte på om isen i det hele tatt var gått. Til slutt ringte jeg lokalbutikken på Mykland som ligger like ved for å høre. Jeg ble fortalt at isen i det minste var gått, og det var i dette tilfellet godt nok for mitt vedkommende. Det kunne jo bli vindstille, og med ei steinflue i vannet kunne jeg jo få kjenning med fisk? Kunne jeg ikke? Enden på visa ble at jeg som året før kastet kanoen på taket og håpet på det beste.

Første kvelden
 Da vi kom frem hadde vi, ja altså jeg og Lopi, en fantastisk flott kveld. Vi nøt solnedgangen, senket skuldrene og skjenket noe godt i koppen. En glimrende start! Fiskestanga ble ikke tatt i bruk. Vi hadde god tid og det var ingen grunn til å stresse.

Dag nummer 2 starter sent. Vi ligger lenge i teltet før vi stabler oss på bena. Det er grått, vått og kaldt ute. Dette var starten på det som skulle bli tilnærmet fasiten på resten av turen hva angår været.

God morgen
Preseningen er kommet opp dag nummer 2.
Lopi på inspeksjonsrunde, men lite vak å se
Store deler av dagen forløp i teltet med bok og kos
Som dagen i forveien våkner vi også dag 3 til stusselig vær. Om ikke jeg er veldig frustrert merker jeg i hvertfall at vi må få fisket noe mer denne dagen uavhengig om været er mot oss. Det blir faktisk fisket litt uten at vi får oppleve noe kanonfiske. Vi opplever strengt tatt ikke annet enn trening med fluestanga.

Det krypes i lyngen i håp om fisk
Etterhvert får vi besøk av to canadagjess og plutselig blir vi fire
Etter besøket fra gjessene ble fiskingen til lek
Utpå dagen tar vi oss en pause og det blir mat og lek i håp om at vi skal se noe aktivitet på vannet. Aktiviteten uteblir så og si nesten totalt. Jeg mener å se noen vakringer på andre siden av annet utpå kveldingen så vi hopper i kanoen og legger i vei. Vi glir over til andre siden, men også her må vi gi tapt. Vi glir like tomhendte tilbake igjen. Jeg ville allikevel ikke vært denne turen over på andre siden av vannet foruten for halvveis over vannet tilbake til leiren vår ender det med at Lopi går hodestups i vannet. Jeg får tak i han i det jeg glir forbi han med kanoen heldigvis siden han ikke er karen som kan skilte til utpreget gode svømmeferdigheter. Da vi begge igjen sitter trygt i kanoen får jeg latterkrampe av det som ser ut til å være en druknet vanrotte, mens han ser ganske forlegen ut. Latter ruller i de dype skoger den neste halvtimen. Det er med andre ord ikke så mye som skal til.

Pause i regnværet
Vi er nesten tilbake fra andre siden av vannet. Telltet kan skimtes oppe til venstre i bildet
Dagen ender med at vi begge leser noen sider før vi "slukker" lyset også denne dagen
Dag 4 våkner vi tidligere en hva vi har gjort de to foregående dagene, men til liten nytte. For å gjøre det kort: Det blir fisket litt, vi får ingen fisk og dagen går med på lek og morro. Etter at mørket falt var det oppholdsvær og vi avsluttet dagen med varme fra bålet.

Lopi driver med balansekunst
Kvelden avsluttes med bålet
Dag 5, vi våkner, og hva er det som er tilfellet? det er antydning til gløtt mellom skylaget og solstråler som bryter gjennom! Det er virkelig ingen tid å miste så vi hopper i kanoen og setter kursen sørover de få hundremeterne til Flekevatn. Vi drar oss gjennom kanalen fra Saurdalsvatnet til Flekevatnet, Lopi havner i vannet, men denne gangen er det ikke latter som gjelder. Vi må videre nå som været er ganske bra!

Vi kommer til Flekevatn og nærmer oss plan innover vannet før vi etterhvert finner en plass som ser virkelig flott ut. Troen er virkelig tilbake i det vi legger til land på en av øyene. Jeg kaster med litt mer iver nå kjenner jeg og da jeg etter noe tid også blir var en flott ørret som er oppe i vannskorpa brer det seg et lite glis om munnen.

Vel, la meg si det slik. Dette var en flott dag, smilet ble vel halvveis værende til tross for at det heller ikke nå skulle bli noen kjenning med hverken ørret eller annet. Jeg var allikevel litt slukøret etter å ha kommet tilbake til teltet den ettermiddagen.

Lopi speider trofast etter vak
Også han begynner å bli lei av speide uten at noen ting åpenbarer seg.
Da vi våkner opp dag 6 er været tilbake til normalen. Det vil si grått, vått og kaldt. Det blir en liten time under preseningen før vi får alt i kanoen og legger i vei tilbake til bilen. Det ble en fiskemessig bomtur, ikke en flue var å se og i løpet at disse dagene så jeg ca en håndfull vak.

Fra siste timen under preseningen. Dette er egentlig ganske betegnende for turen.
Jeg vet jeg kommer tilbake til dette stedet, og trolig også neste år. 

Da er det bare å si bedre lykke neste gang!

4 kommentarer:

  1. Ser ut som en virkelig kanoperle det der! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg vil faktisk si at det er verd et besøk. Helst utenfor "høysesongen"

      Slett
  2. Svar
    1. Jeg også, men det har vært litt for mye jobb og en hånd som ikke har vært noe særlig den siste tiden som har gjort det slik at det har blitt dårlig med tur. Håper dog å få en natt eller to ute i forbindelse med juleferie.

      Slett