onsdag 25. desember 2013

Tilbake til gamle trakter

De første juledagene nå tilbringes med familien på sørlandet. Det blir mesket i alskens godsaker og fett i hyggelig selskap. Senere i dag ventes det også besøk hvor fråtsingen kommer til å fortsette. Heldigvis fikk jeg meg en snartur på gamle trakter sammen med Lopi og barndomskameraten min Geir.

Jeg og Lopi hev oss i bilen og kjørte til Iveland hvor det ble avlagt et lite julebesøk hos foreldrene til Geir. Det er alltid koselig å møte slike trivelige mennesker, og spesielt disse to siden jeg tilbrakte mye tid der som liten all den tid jeg og Geir hang sammen som erteris fra barndomsben av. 

Etter et par kaffekopper tok Lopi, Geir og jeg en rusletur i skogen bakom huset til foreldrene til Geir. Turen var ikke lang, men den var allikevel ganske spesiell. Sammen med Geir hadde jeg her inne min første overnatting ute i det fri som guttunge uten voksne tilstede. I det som trolig var i 1989 eller 1990 lå Geir og jeg under åpen himmel her oppe, fyrte bål og kikket ut i mørket en kveld på senhøsten. Kun avbrutt av et lite kveldsbesøk av faren til Geir hvor han forsikret seg om at alt var ok med gutteladdene var vi alene. Det var vel omtrentlig 500 meter hjem. Det er rart og tenke på at jeg på det tidspunktet ikke var mer en 10 eller 11 år. Jeg er i dag takknemlig for at vi fikk lov til dette, og i årene som fulgte ble all ledig tid brukt i skog og mark. Jakt og fiske var avbrekk fra orreleiken og lusking etter elgen. Jeg er ikke en veldig gammel kar i dag heller, men dette gir meg endel tanker om hvordan jeg hadde det da og hvordan jeg ser de fleste barn lever i dag. Jeg lar det være med det.

Her sto det en gang 3 trær (Iphone)
Da vi kom frem til kollen hvor min første utenatt fant sted var det tilgrodd i langt større grad enn hva som var tilfellet den gang. I tillegg var de tre trærne vi overnattet i saget ned. Noen meter oppe mellom disse trærne var det bygget et slags gulv med rekkverk rundt. Det var der oppe vi lå i soveposene. Det er mulig det den gang ble brukt som jakttårn.

Nordover i dalen (Iphone)
Etter å ha kikket rundt og mimret litt ruslet vi i regnet på vei tilbake. Det er mange år siden jeg var her sist, og jeg håper det ikke blir like lenge til neste gang jeg er ilbake for å hilse på gamle trakter.

2 kommentarer:

  1. Artig å besøke barndommens skoger. Har selv gjort det i det siste å det slår meg så "lite" alt ser ut idag iforhold til den gangs opplevelse. god Jul!

    SvarSlett
  2. Ja det er veldig artig Bjørn, og ofte ser det "smått" ut. Denne gangen var det ikke så "smått" synes jeg, men artig å være tilbake til utgangspunktet må jeg vel si. Ha et riktig godt turår!

    SvarSlett