lørdag 7. desember 2013

Lørdagstur i nysnø

Ja så var stormen passert, minusgradene kommet og med minusgradene kom også snøen. Det ble ikke overnattingstur i helgen, men mulighet for en dag ute i det hvite pudderet måtte man ta vare på. Ifølge værmeldingene skal det nemlig bli væromslag i morgen hvor det etter sigende blir både mildt og vått.  Lopi er ivrig i snøen så han var ikke vond å be når jeg fortalte at vi måtte ta vare på denne dagen.

Det er valgets kval det å bestemme seg for hvor man skal legge turen, men jeg endte faktisk opp med å ta meg en tur på høgjæren hvor jeg også var sist helg. Jeg har det siste året hatt relativt mange turer der oppe, og ganske ofte er det endel mennesker som har valgt det samme. Nå var snøen kommet, og jeg hadde mistanker om at det var langt færre der oppe nå. Det skulle vise seg å stemme.

En fin start på turen
Vi parkerte på parkeringsplassen ved Holmavatn. Her sto det en håndfull biler, men snøen fortalte at disse hadde stått en stund og at de ikke var kommet i dag. Snøen fortatelte oss også i det vi begynte å gå at her hadde det kun gått et menneske før oss. Det så ut til at vedkommende hadde hatt med seg to hunder. Sporene var gått både frem og tilbake så det var ikke folk innover nå som hadde kommet fra denne kanten.

Vi gikk mot synesvarden før vi skar av den usynlige stien. Resten av turen gikk vi rundt uten mål og mening. Lek og morro var på agendaen og han firebente storkoste seg.

En form for gjemsel
Lopi i front
I farta
Han var egentlig i farta stort sett hele tiden
Deler av høgjæren
Nå er det bare å se om vi rekker en tur i morgen også før regnet kommer...



5 kommentarer:

  1. Ja, det var fint å komme seg ut i snøen i dag. Flott rapport! :)

    SvarSlett
  2. Dette er jo i mine hjemtrakter :) Fint tur område.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er bare et litt langt steinkast unna her jeg bor så det har blitt noen turer dit etter at jeg flyttet hit. Jeg må allikevel bli litt flinkere til å besøke andre steder i nærområdet her....

      Slett
  3. Gi lyd om du trenger tips, er godt kjent i området. :)

    SvarSlett
  4. Ja du er kanskje i fra området med masse lokalkunnskap og tilhørende tips:) Jeg har brukt mest tid i området omkring Synesvarden samt i fjellene innforbi Sælandsskogen. Det er kjekt med noe i nærheten for ettermiddagsturer med hunden, men i helgene blir det gjerne litt lengre unna selv om det som regel ikke er lengre en et par timer unna...

    SvarSlett