søndag 20. oktober 2013

"Viktig lokalhistorie"

Nå om dagen opplever jeg en merkelig kombinasjon av å ha litt mer tid til overs, men allikevel mindre tid i skog og mark en hva som er normalt. Det er ganske så frustrerende. Frustrasjonen ledet meg til gamle trakter i form av hjemmesiden til kommunen jeg hadde mine barndomsår og tidlig ungdom. Verden har tydligvis gått fremover for her fantes også bygdebrevene elektronisk.

I det jeg blar nedover sidene i bygdebrevet ser jeg til min store overraskelse at undertegnede er nevnt i boksen som nevner et par saker som var omtalt i bygdebrevet for 20 år siden. Jeg hadde altså stått øverst på pallen i skjebbeklassen med ei skjebbe på hele 190 gram! Det er tatt endel skjebber som passerer 190 gram for å si det forsiktig, men at det var stor stas den gang er det nok ingen tvil om. For ordens skyld: Skjebbe er det samme som abbor.

Viktig lokalhistorie

Denne fiskekonkurransen arrangeres fremdeles og jeg deltar alltid om jeg har anledning. Det har nesten blitt en tradisjon. Det som var spesielt den gang var at det var litt større stas med skjebbeklassen enn hva det er nå. Det er også klasser for Ørret og Røye. Den gangen var det en vandrepokal i skjebbeklassen som man fikk til odel og eie om du vant klassen to ganger. Den kom hjem som odel og eie året etter tror jeg. Kremt kremt...

Kanskje dukker det opp viktig lokalhistorie også i neste års utgave av bygdebrevet?

4 kommentarer: