torsdag 3. oktober 2013

Årets veddemål er avsluttet

Som en tidligere post tar for seg ble det i år inngått et veddemål mellom meg og Geir. Veddemålet var enkelt; hvem får størst ørret tatt på fluestang før 01 oktober. Det var i tillegg noen regler som skulle følges, men jeg nevner ikke dem her da de ikke har stor betydning utover rettesnorer for oss to som inngikk veddemålet.

Jeg har aldri latt fiske, jakt eller annet omkring friluftsliv blitt gjenstand for et veddemål tidligere. Det har selvsagt vært slengt med leppa mang en gang, og et snev av konkurranse har nok sneket seg inn med jevne mellomrom, men aldri noe som har vært så definert som dette. Spørsmålet er om det kommer til å skje igjen. Det er langt fra sikkert nemlig. Det har faktisk hatt et par positive effekter, men det kan kanskje se ut som om det også har hatt noen negative. Disse overskygger kanskje de positive.

Mandagskvelden, altså siste kvelden hvor veddemålet gjaldt hadde jeg en lengre samtale med Geir. Faktum er at vi begge ble ganske så oppslukte av dette, og vi gikk vel inn i veddemålet med hud og hår. Underveis har det vært mye humor og latter, men jeg tror også det snek seg inn et form for press som ikke var helt bra. Hverken Geir eller jeg ønsker dette velkommen på en arena som skal være preget av det stikk motsatte. I løpet av telefonsamtalen mandagskvelden illustrerte Geir dette ved et par eksempler fra turene sine som i ettertid er svært så humoristiske, men som i øyeblikket var til å rive av seg håret av!

Fast fisk på første fluetur 13.april. Tatt med mobil.
For første gang har jeg gjennom sesongen ført en logg over fisketurene mine. Disse har ikke blitt "analysert" enda, men kanskje jeg kommer tilbake til dem ved en senere anledning. Uansett så har det blitt mange turer i løpet av tiden veddemålet har pågått, og jeg håper at jeg har blitt litt mer opplyst omkring fluefiske på disse turene.

En enslig døgnflue (Leptophlebia Marginata)
Antall fisketurer er jeg godt fornøyd med, antall fisk er jeg mindre fornøyd med og største fisken er jeg langt fra fornøyd med. Til tross for at målet var å vinne veddemålet ble det til at jeg totalt sett fisket med tørrflue i en stor prosentandel av tiden jeg fisket. Også flere ganger jeg burde fisket med nymfe etc.

Vi nyter en fantastisk solnedgang på en femdagerstur i Mai. mens vi speider etter vak
 Jeg hadde satt et mål om at nålen på vekta skulle passere kilosgrensen. For å stadfeste det med en gang, jeg var ikke i nærheten!

Et stykke igjen til kilosgrensen.
Jeg har fundert endel både underveis og også nå de siste dagene på hvorfor jeg ikke skulle lykkes med å få noen storørreter. Ikke det at de må over kiloen, men det var ikke engang i nærheten. Det er lett å finne unnskyldninger for slikt bare så det er sagt.

At jeg har en litt for ivrig assistent til tider kan kanskje være en av unnskyldningene?
En av de forklaringene (eller unnskyldningene om du vil) jeg har tillagt mest vekt er at jeg for det meste har fisket i vann og i områder hvor jeg aldri har vært før. Lokalkjennskapen har altså ikke vært til stede. De gangene jeg har vært på gamle trakter har forholdene vært langt fra gode. Ja ja jeg vet det er unnskyldninger, men i enkelte av tilfellene må det jo bare ha hatt noe å si!

Oppdateringer
Vel, nå driver jeg altså med unnskyldninger. Det dreier seg alså om egne forhåpninger og mål. Når det gjelder resultatet av selve veddemålet har jeg derimot ingen unnskyldninger og komme med. Det må Geir ta seg av. Undertegnede gikk nemlig av med seieren, og til det er det bare å si at: Geir om du leser dette skal du vite at jeg gleder meg umåtelig til å se deg svette over grytene ,og du skal ikke se helt bort ifra at jeg har noen betraktninger omkring årets fiskesesong jeg gjerne deler med deg!


Vi må ta oss noen pauser mellom øktene, og her ser det ut til at det ikke bare er jeg som hadde behov for det
En natt i Juli.
Tåka kommer og tar oss.
En av mange hundre fluer blir montert på fortommen.
Minstemann får rogn som belønning for å være assistent.
Det kastes.
Sommeren er forbi og jeg gleder meg allerede til slike stunder i 2014.


Geir, sa jeg at jeg gleder meg til å se deg over grytene!?!?




4 kommentarer:

  1. Artig innlegg. Du er ikke alene om å kanskje ikke juble for årets fangst eller str. Hørt det er noe som går over hele landet. Noen skylder på vær og mangel på klekkinger. Håper 2014 gir kg fisk og øker snittet på turene... God høst og vinter...

    SvarSlett
  2. Det er vel endel av gamet og noe av det som er med på å bidra til at dette fisket (og fluefiske spesielt) er så fascinerende som det er. Det er bare å brette opp ermene og se frem til neste sesong!

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye kompis, du vant fullt fortjent. Jeg lover deg både diplom, en tre retters middag og nok av brennevin.
    Jeg kommer heller aldri noensinne til å inngå et slikt veddemål av dette kaliberet igjen. Jeg har lært!!
    Til helgen når jeg står og svetter over grytene må du for Guds skyld stoppe meg hvis jeg får hevntanker og vil inngå et nytt veddemål, det er ikke usansynlig. Skyt meg i så fall.

    Sees snart!!
    Geir

    SvarSlett