tirsdag 3. september 2013

Veddemålet

11. mars 2013 klokken 13:33 tikker det inn en mail hvor det i emnefeltet står "snart fiskesesong". Avsenderen er barndomskameraten min Geir. Som vedlegg til mailen finner jeg et prakteksemplar av en ørret som ligger ved siden av en fluestang.

Bildet som var vedlagt mailen.
Som svar på mailen skriver jeg ganske enkelt: "Jeg gleder meg vilt!"

Klokken 14:44 ny mail fra Geir. Der står det følgende: "Jeg vedder ei kasse øl på at jeg får den største ørreten på fluestang av oss to denne sommeren. Veddemålet varer fra i dag frem til 01.oktober. Vedder du i mot?"

Undertegnede får full tenning og svarer: " Anytime, jeg vedder to kasser øl, bart så lenge du tør, gange fra/til hvor du vil, vannvogna så lenge du vil etc. Kom med kriterier og konsekvens. Jeg er med uansett. Som å stjele godteri fra små barn. Bankers!!!!"

Mail ble til telefon. Vi hadde flere telefonsamtaler hvor regler for konkurransen ble utformet. Essensen var som starten, størst ørret eller røye tatt på fluestang før første oktober, men med mange retningslinjer for potensielle teorier som kunne oppstå. At det kun skulle fiskes med fluestang denne sesongen var en av disse (idiotiske) retningslinjene. Premie for vinneren  ble til at taperen skal lage en treretters middag fra bunnen av mens vinneren overværer det hele. Mellom dessert og cognac skal i tillegg en diplom tildeles vinneren som taperen har laget. Den skal være forseggjort.

Om det er noen som har stusset på hvorfor jeg kun har tatt med meg fluestanga på tur så er altså dette grunnen.

Jeg er stygt redd for at taperen kommer til å be om revansje allerede neste år. Om så skulle bli tilfelle må retningslinjene endres. At det skal kunne fiskes med annet redskap dersom forholdene skulle tilsi det må blant annet inn i "vedtektene".

Sånn kan det gå når man mister gangsynet et øyeblikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar