søndag 22. september 2013

Godt gammelt nytt i bokhylla

All den tid jeg ikke har dratt på noen overnattingstur denne helgen har jeg fått tid til å meske meg i det som for meg er nye bøker. Grunnet familiære årsaker har jeg vært så heldig å overta endel bøker. Bøkene spenner vidt i både alder og kategorier. Blant bøkene var det også et par klenodier i "riktig" sjanger for bloggen.

Noen av bøkene
Den boken jeg kanskje ser mest frem til å bla i er boken: Dette er fotografi.
Denne boken er opprinnelig Amerikansk og har copyright fra 1945. Den er oversatt til Norsk av J.L Nerlien A/S og utgitt i 1952 av J. Chr. Gundersens boktrykkeri og bokbinderi.

Første to sidene av boken Dette er fotografi
En bok som tar for seg fiske var det også. Denne har tittelen Fiskeglede og er utgitt i 1966. I forordet nevnes det blant annet: " Vi regner med lavt satt at hver tolvte nordmann mer eller mindre er interessert i denne formen for fritidsvirksomhet". Lurer på hva tallet er i dag?

Dette er hva som møter deg når permene til boken Fiskeglede åpnes. Fantastisk!
Forordet til Fiskeglede
Innholdsfortegnelsen til Fiskeglede
Som for mange andre står Pelsjegerliv skrevet av Helge Ingstad høyt hos meg. Det eksemplaret jeg kjøpte for noen år tilbake har blitt lest mang en gang, og har også vært med på mange turer i skog og mark. Blant bøkene jeg nå har overtatt dukket det opp et eksemplar som er utgitt i 1977.
Pelsjegerliv i bakgrunnen
Det var også andre bøker som var i kategorier som ville passe her på bloggen, men jeg lar det være med det knippet jeg nå har nevnt. Nå er det bare om å finne tid til å bla i godsakene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar